fot.mat.nad

Tegoroczne wakacje w Filii nr 7 miejskiej biblioteki rozpoczęły się na szczycie Baraniej Góry, skąd początek bierze rzeka Wisła. To właśnie ona była głównym tematem letnich zajęć. Rok 2017 ogłoszono Rokiem Rzeki Wisły i uczestnicy akcji „Lato w Bibliotece” mieli okazję ,,popłynąć” z jej nurtem od źródła do ujścia, zwiedzając największe miasta w Polce.

Na pierwszych zajęciach dzieci uświadomiły sobie, jak ważnym elementem życia jest woda poprzez wypisywanie skojarzeń z nią związanych. Jednym ze skojarzeń była rzeka, co było punktem wyjścia do rozpoczęcia tematu o ,,królowej polskich rzek”, czyli Wiśle. Dzieci poznały legendę o powstaniu rzeki, odpowiadały na pytania do tekstu, wykonały też mapę Polski z zaznaczeniem przepływu Wisły i głównych miast na wiślanym szlaku.

 

Ponieważ Wisła bierze początek w górach, dzieci wzięły udział w zabawie ,,Spakuj plecak na wycieczkę po górach”, wybierając z wcześniej przygotowanych rekwizytów te właściwe.

W kolejnych dniach uczestnicy odwiedzili Kraków, Warszawę, Toruń i Gdańsk. Do każdego z tych miast dzieci podróżowały symbolicznie innym środkiem transportu, np. balonem (dmuchały balony), samolotem (wykonywały je z papieru, po czym rzucały, który dalej poleci), pendolino (biegały dookoła biblioteki, kto szybciej) czy łódką (idąc po niebieskiej linii i wiosłując miotłą). W każdym z miast dzieci wysłuchały legend związanych z ich historią, oglądały komputerowe prezentacje i zdjęcia w książkach, rysowały zabytki i wykonywały ilustracje do głośno przeczytanego tekstu. Najładniejsze prace ,,powędrowały” na wcześniej przygotowaną mapę. Oprócz tego maluchy wysłuchały Hejnału Mariackiego z Krakowa. Budowały też jaskinię dla Smoka Wawelskiego, próbowały go pokonać w zabawie, a także odbyły spacer po Warszawie, poszukując zdjęć z zabytkami stolicy porozkładanymi w bibliotece.

 

W Toruniu natomiast dzieci robiły pierniki z papieru, bogato je ozdabiając, a w Gdańsku próbowały nie wypaść za burtę w zabawie ruchowej z krzesłami. Cykl zajęć o Wiśle podsumowano testem, który wykazał, że dzieci dobrze opanowały temat zrealizowany zgodnie z zasadą „uczymy się bawiąc”.