fot. arch. ITVM

Częstsze kursy z Katowic na Wesołą: tak będzie już od najbliższej soboty 3 lipca, kiedy linie autobusowe 77 i 77N zostaną przekształcone w nową metrolinię M101. Mieszkańcy Kosztów będą mogli podróżować także linią M22. Jednak część autobusów jeżdżących przez nasze miasto będzie docierać już tylko na Zawodzie.

– Metrolinie, czyli autobusowe linie metropolitalne, to nowa oferta komunikacji miejskiej Zarządu Transportu Metropolitalnego. Jej celem jest poprawa dostępności i funkcjonowania transportu publicznego do czasu budowy Kolei Metropolitalnej, poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów – informuje Kamila Rożnowska, rzecznik prasowy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

W maju uruchomionych zostało pierwszych 6 metrolinii: M1 z Katowic do Gliwic, M2 z Katowic do Dąbrowy Górniczej, M3 z Katowic do Tarnowskich Gór, M4 z Katowic do Sosnowca, M18 z Gliwic do Tychów oraz M24 z Katowic do Zabrza. 3 lipca dołączą do nich kolejne: M22 z Międzyrzecza przez Bieruń, Lędziny i Imielin do Katowic, która będzie zatrzymywać się na przystankach Kosztowy Rynek i Kosztowy Dzióbka, oraz M101 z Katowic na Wesołą, która zastąpi obecne linie 77 i 77N. Docelowo metrolinii ma być 31.

– Linia M22 to jedna z zaplanowanych „eMek” na zupełnie nowej trasie przejazdu, która do tej pory nie występowała w rozkładzie. Będzie stanowiła rzeczywiście szybkie połączenie między Katowicami a Bieruniem, bo czas ten zostanie skrócony nawet o ponad 20 minut – wskazuje Kamila Rożnowska.

Czas przejazdu na odcinku Kosztowy Rynek – centrum Katowic linią 77 wynosił 40 minut. Linia M22 zawiezie nas tam w 23 minuty. O 23 minuty skróci się także czas podróży z Imielina do centrum aglomeracji.

– Metrolinia oznaczona numerem M101 powstanie z przekształconych dotychczas funkcjonujących połączeń 77 i 77N. Dzięki tej zmianie zwiększona zostanie częstotliwość kursowania z co ok. 30/60 minut na co 20 minut w dni robocze, z co ok. 60 minut na co 40 minut w soboty i z co 80 minut na co 60 minut w niedziele. Ujednolicone zostanie także oznaczenie kursów dziennych i nocnych – wylicza Rożnowska.

Uruchomienie linii M101 będzie wiązało się również z koniecznością wprowadzenia modyfikacji kilku innych połączeń autobusowych, które przejeżdżają przez centrum przesiadkowe w Katowicach-Zawodziu. To wynik uzgodnień z miastami i gminami GZM-u przed rozpoczęciem uruchamiania metropolitalnych „eMek”.

Od 3 lipca linie 76, 149 i 162 będą dojeżdżać tylko do centrum przesiadkowego na Zawodziu, a nie jak obecnie do al. Korfantego. Wprowadzone zostaną też nowe rozkłady jazdy linii 44, 66, 76N i 223.

– Przejazdy na odcinku Zawodzie Centrum Przesiadkowe – Katowice Rynek zapewniają tramwaje linii 7, 14, 15, 20, 36 i 45, kursujące ze średnią częstotliwością co 3 minuty w dni robocze, co 5 minut w soboty i co 7/8 minut w niedziele – mówi Kamila Rożnowska.

Ponadto w nadchodzącym miesiącu mają ruszyć pierwsze badania opinii pasażerów nowo uruchomionych połączeń. To jeden z elementów zapowiadanego mechanizmu doskonalenia linii metropolitalnych, który zakłada ich ciągły monitoring i analizę, aby ich kursy, trasy i rozkłady jazdy móc dostosowywać do komunikacyjnych potrzeb pasażerów.

Źródło: GZM