Wszechobecne i krzykliwe reklamy, które chaotycznie porozmieszczane są w przestrzeni publicznej to problem wielu miast, w tym Mysłowic. Ma to jednak zmienić uchwała krajobrazowa nad projektem której pracuje Wydział Architektury, Planowania i Strategii. W czerwcu zakończył się etap konsultacji społecznych.
Reklamodawcy walczą o uwagę odbiorcy za pomocą różnorodnych nośników, czy to billboardów, banerów, szyldów i wielu innych. Jednak ich niekontrolowana mnogość i niespójność często wpływa na zaburzenie miejskiej estetyki. Odpowiedzią na problem zaśmiecania miasta, chaotycznie rozmieszczonymi materiałami promocyjnymi, ma być uchwała krajobrazowa dla Mysłowic. Będzie to dokument, który ustali zasady i warunki umieszczania reklam, obiektów małej architektury oraz ogrodzeń na obszarze gminy. Jego celem będzie dostosowanie form reklamy do charakteru miejsca i uszanowanie otoczenia, m.in. obszarów objętych ochroną konserwatorską.
– Wprowadzając tego rodzaju regulacje stopniowo zniknie agresywność i bałagan reklamowy. Nowe przepisy przyczynią się do poprawy stanu krajobrazu miasta. Chodzi tutaj nie tylko o usunięcie nośników reklamowych, ale też o edukację właścicieli firm, którzy mogą przekonać się, że skuteczny marketing nie musi iść w parze z krzykliwym szyldem. Dobrze zaprojektowany nośnik poprawia estetykę miejsca i wpływa na jego atrakcyjność – informuje Wydział Architektury, Planowania i Strategii Urzędu Miasta Mysłowice.
Uchwała intencyjna w sprawie przygotowania projektu uchwały ustalającej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane na terenie Gminy Mysłowice została podjęta przez Radę Miasta Mysłowice w 2021 roku. W czerwcu br. Wydział Architektury, Planowania i Strategii zakończył etap konsultacji społecznych dotyczących tego tematu, które były podzielone na badania ankietowe (w wersji papierowej i elektronicznej) i spotkania z mieszkańcami, które odbyły się dwukrotnie w Urban Labie.
– Celem badania było zebranie opinii mieszkańców Mysłowic, przedsiębiorców oraz zarządców nieruchomości w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń w mieście Mysłowice. Zebrane w ankiecie opinie zostaną uwzględnione w prowadzonych pracach dla przygotowania projektu w/w uchwały – wyjaśnia Wydział Architektury, Planowania i Strategii Urzędu Miasta Mysłowice.
Jak podaje Urząd Miasta Mysłowice kwestionariusz ankietowy składał się z 18 pytań merytorycznych, które dotyczyły kwestii związanych z reklamami znajdującymi się w przestrzeni publicznej miasta, elementami małej architektury oraz ogrodzeniami. Badani mieli także możliwość przedstawienia własnych uwag w pytaniu otwartym. W badaniu wzięło udział 107 osób, w tym 67 respondentów wypełniło kwestionariusz w formie papierowej, natomiast 40 osób skorzystało z możliwości wypełnienia ankiety online. Szczegółowy raport z badania dostępny jest na stronie: www.konsultacje.myslowice.pl.
Prace nad projektem uchwały krajobrazowej trwają. A jego kształt wraz z wnioskami zostanie poddany kolejnym konsultacjom społecznym, o których miasto wkrótce poinformuje.