fot. nadesłane

25 października br. w Szkole Podstawowej nr 4 odbyło się pasowanie, które pozwoliło na przyjęcie dzieci do społeczności korfantowskiej. Przekaz był jednoznaczny – dzięki nauce, współpracy i czerpaniu z tradycji można realizować swoje marzenia.

– Mnie ucieszyło to, że mogłem wziąć udział w takiej ogromnej uroczystości, która była specjalnie dla nas – powiedział Antoni Sauerman. Mnie się podobały: śpiew, taniec, próby i to, że przyszła moja mama – powiedziała Karolina Niezgódka. Mnie się strasznie podobał występ dziewczynki Zosi, która była jak prawdziwa Mała Syrenka z bajki – powiedziała Maja Sadłowska.

Tradycja i nowoczesność

Szkoła, podczas uroczystości pokazała, że  jest miejscem, które w dzisiejszych czasach łączy dawne tradycje z nowoczesnością i pozwala na realizację różnych wyzwań. Najmłodsi uczniowie występowali prezentując językowe tradycje szkoły – śpiewali w języku polskim i w języku angielskim, a także występowali w ludowych strojach. Szkoła współpracuje z MOK-iem, dzięki czemu już najmłodsi uczniowie mogli zaprezentować swoje muzyczne talenty i udowodnili, że mają ich wiele, a starsi uczniowie doskonale sprawdzili się w czuwaniu nad oprawą muzyczną, byli to Dominik Rudnow i Dariusz Duraj – uczniowie klasy ósmej.

Edukacja to skarb

Pasowanie rozpoczęło się  piosenką „Naprawdę chcę” z filmu „Mała Syrenka”, którą  śpiewała utalentowana Zofia Pilarska, a jej wykonanie zachwyciło wszystkich. Przewodnicząca szkoły Wiktoria Kędziak opowiedziała o tym, że każdy kiedyś zaczynał i był w nowym miejscu, a dzieci zaśpiewały na początku wzruszającą piosenkę „Zacznij od Bacha” Zbigniewa Wodeckiego. Następnie uczniowie dowiedzieli się, że szkoła to już wyzwanie i często od najmłodszych lat można się w niej dowiedzieć jak wygląda życie, dlatego wykonali piosenkę „Tak smakuje życie” zespołu Enej. Przypomniano o tym, że jeszcze parę miesięcy  temu dzieci były w przedszkolu i bawiły się zabawkami, które zostaną w ich sercach na całe życie, przygotowały więc utwór znany wszystkim „Konik na biegunach”. Później powiedziano, że świat stoi przed dziećmi otworem, a słowom towarzyszyła piosenka w języku angielskim.

Pierwszoklasiści rozwinęli skrzydła

W uroczystości wziął udział Prezydent Miasta Mysłowice Dariusz Wójtowicz, licznie uczestniczyli rodzice uczniów i dzieci klas starszych, a pasowane były aż cztery pierwsze klasy. Klasa pani Oliwii Kwaśniewskiej w pięknie przygotowanych przez rodziców ubraniach wraz z zielonymi pomponami podkreśliła, że warto walczyć o swoje marzenia i zaśpiewała piosenkę „Nie bój się chcieć”. Klasa Pani Kamili Zygmunt pokazała, że w szkole dzieci są samodzielne i chociaż dom jest daleko, to potrafią sobie świetnie poradzić. Wykonanie piosenki „Daleko stąd dom” w strojach ludowych z pięknymi sercami urzekło wszystkich. Uczniowie pani Kasi Kubeczki pokazali, że w szkole zawsze towarzyszy dziecku ktoś, kto wyciąga pomocną dłoń – z piosenką Sary James, a klasa pani Marzeny Kurdziel przypomniała, że w szkole uczymy się także życzliwości, dlatego śpiewała piosenkę „Dobre słowa”.

– Już artystka i piosenkarka Cleo wspólnie z towarzyszącymi jej dziećmi chciała przekazać, że słowa dziękuję, proszę i przepraszam to słowa bez których w naszym życiu nie ma słońca. Jej teledysk powstał według scenariusza i w reżyserii Michała Zielińskiego z Grupy MagicLine, a nasze dzieci z mysłowickiej „Czwórki” zainspirowane tym przekazem przygotowały swój – powiedziała dyrektor szkoły Karolina Kozioł – Mospinek.

Magicznie i uroczyście

Pasowanie było niezwykle uroczyste i pełne nawet efektów specjalnych w wykonaniu samych uczniów. Dzieci pokazały, że mają wielkie talenty muzyczne, a tańczenie w szybkim tempie było po prostu niezwykłe.

– To piękna wspólna praca nauczycieli, rodziców i samych dzieci, takim właśnie zaangażowaniem charakteryzuje się społeczność korfantowska – powiedziała wicedyrektor Daria Kowalska.

Zachwycił latający motyl i magiczny pył. Na długo w pamięci zapiszą się piątoklasiści, którzy  witali pierwszoklasistów „w swojej bajce” i sprawnie wcielili się w artystów ze znanej  piosenki z nowej wersji „Akademii Pana Kleksa”: Michalina Łaś, Paweł Borkowski, Tomasz Garbela, Kajetan Stachowicz, Anna Nawrot, Maria Piszczek, Nastazja Hotowy, Zofia Just, Pola Klich. Nie mogło zabraknąć pocztu sztandarowego w składzie Miłosz Kubik, Olek Chiliński, Zuzanna Borkowska, a na sam sztandar przysięgali najmłodsi.

Zdolne dzieci

Klasy przy sztandarze reprezentowali przewodniczący, a wszyscy pięknie ślubowali w biretach – żółtych, zielonych, grantowych i czerwonych. Uczniowie mieli też do dyspozycji ściankę z ołówkiem, a w klasach czekał na nich poczęstunek. Uczennice i uczniowie klasy 1a wyróżnili się piosenką, która zabrała wszystkich w sentymentalną podróż do lat dzieciństwa, klasy 1b pięknymi uśmiechami i brylancikami na twarzach, klasy 1c dopracowanymi strojami, a klasy 1b energią płynącą z ludowego przekazu. O pasowaniu wypowiedzieli się sami uczniowie i uczennice:

– To było wyjątkowe – powiedziała Lena Kozioł. Najbardziej podobało nam się śpiewanie piosenek, pasowanie wielkim ołówkiem i wspólne zdjęcia – powiedzieli Maja Tomaszewska i Tymoteusz Just. Najlepsze były śpiewy, taniec i poczęstunek – powiedziała Antonina Poźniak.

Rola muzyki

Bardzo znacząca podczas pasowania okazała się muzyka. Już dawno potwierdziła się teza, że dynamiczne ćwiczenia, które dzieci wykonują przy akompaniamencie muzyki, poprawiają pracę mózgu i pozytywnie wpływają na mózg, a wiele możliwości w tym zakresie stwarza właśnie muzyka. Rytmy i rymy oraz liczne wyrazy dźwiękonaśladowcze zawarte w zabawnych różnych tekstach, a także piosenki z wykorzystaniem różnych języków sprawiają, że najmłodsi chętnie się uczą np. języka angielskiego nawet podczas uroczystości, a ma to też wpływ na naukę innych przedmiotów, w tym – matematyki. Muzyka, która jest utrzymana w  odpowiednim rytmie, pobudza mózg do szybszej pracy, przez co sam proces przyswajania wiedzy także przebiega szybciej. Jednocześnie muzyka potrafi poprawiać samoocenę, a im ta jest wyższa, tym łatwiej się uczyć. Słuchanie muzyki rozwija także kreatywność, zdolności percepcyjno-motoryczne oraz psychosomatyczne, ma także niebagatelny wpływ na umiejętności społeczne. A to wszystko przekłada się na efektywniejsze procesy uczenia i umiejętności, które w przyszłości pozwalają na spełnianie marzeń.

– Nam się podobało to, że występowałyśmy przed tak wielką widownią, to było spełnienie marzeń – powiedziały Hanna Wachowiak i Anna Pluta z klasy pierwszej.

Źródło: informacja prasowa SP 4 (tekst: Katarzyna Kubeczka), zdjęcia: Sylwia Marczewska i Patrycja Bernaś.