Świadomość społeczna dotycząca oszustw metodą „na wnuczka” jest bardzo wysoka, niewątpliwie pomagają w tym liczne apele, ostrzeżenia Policji oraz lokalnych i ogólnopolskich mediów. Oszuści jednak szukają nowych metod. Nowy sposób z jakiego korzystają oszuści polega na przedstawianiu się jako pracownik banku.
-Dzwoniący „doradca bankowy” informuje telefonicznie osobę z którą rozmawia, że posiada informację dotyczącą zajęcia przez komornika zebranych na naszym koncie oszczędności. Aby do tego nie doszło doradca, proponuje szybko założyć kolejne konto w banku, którego celem jest przelanie na nie zebranych oszczędności. „Agent” oczywiście uczyni to za nas błyskawicznie, wszystkie formalności zrealizuje od ręki tylko potrzebuje numer naszego konta, z którego ma przelać oszczędności. W momencie udostępnienia naszego numeru konta oszustowi, jest już po wszystkim-informuje asp. Dariusz Opatrzyk z mysłowickiej komendy.
Aby ustrzec się podobnych sytuacji i nie paść ofiarą oszustów – Pamiętaj!
- Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomym.
- Nigdy nie przekazuj osobom, których nie znasz;swoich danych osobowych,kart bankomatowych i kodu pin do nich ,numeru naszego konta w banku
- Przybycie przedstawicieli jakichkolwiek instytucji zawsze możesz wcześniej potwierdzić w instytucji, którą reprezentują, pod oficjalnymi numerami placówek lub infolinii.
- Pracownicy banków nie realizują bieżącej obsługi rachunków w domach klientów.
- Wymieniana karta płatnicza przeważnie pozostaje w dyspozycji klienta i powinna zostać przez niego zniszczona. Karta zwracana bankowi powinna zostać zniszczona w obecności klienta. Bank nigdy nie żąda podania kodu PIN do kart płatniczych.
- Gdy ktoś dzwoni w sprawie wymiany kart płatniczych lub wydania gotówki ewentualnie założenia nowego rachunku bankowego i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo koniecznie powiadom Policję (nr tel. 997 lub112)