Spółka Tramwaje Śląskie zakupi 45 nowych tramwajów. Wagony, jakie na śląskich i zagłębiowskich torach mają pojawić się do 2020 roku, mają być klimatyzowane i wyposażone w sieć wi-fi. Modernizacja taboru będzie możliwa dzięki unijnemu dofinansowaniu.
Zakup nowych wagonów przez spółkę Tramwaje Śląskie wpisuje się w ramy projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej. Ta realizowana jest za sprawą unijnego dofinansowania. „Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” jest projektem, który jest przewidziany do dofinansowania środkami Unii Europejskiej. Przewidziany udział środków unijnych w kosztach realizacji projektu określono na poziomie 63%. Pozostała część to wkład własny spółki Tramwaje Śląskie.
Modernizacja podzielona jest na dwa postępowania przetargowe. Pierwsze dotyczy zakupu ośmiu wagonów jednokierunkowych i dwóch dwukierunkowych. Drugi przetarg dotyczy natomiast zakupu 35 nowych tramwajów przegubowych i niskopodłogowych (w tym 27 wagonów 25-metrowych i ośmiu 32-metrowych).
Przedsiębiorcy zainteresowani dostarczeniem nowych wagonów dla spółki swoje oferty mogą składać do 8 września. Ich ocena może potrwać około czterech tygodni, dlatego wyniki przetargu poznamy w połowie października.
Nowe tramwaje mają być klimatyzowane, wyposażone w sieć wi-fi oraz gniazda USB. A gdzie w pierwszej kolejności pojawią się nowe wagony?
– Zasada jest tak, że nowe wagony trafiają przede wszystkim tam, gdzie torowiska są odpowiedniej jakości, czyli są zmodernizowane. Wiemy na pewno, że najdłuższe zamawiane tramwaje zostaną skierowane do obsługi nowej linii tramwajowej na południe Katowic. Pozostałe wagony zostaną przydzielone do linii zgodnie z ustaleniami z organizatorem komunikacji – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie
Jako że Tramwaje Śląskie wraz z mysłowickim magistratem przygotowują się do kompleksowej modernizacji torowiska ciągnącego się od ulicy Bytomskiej do Powstańców, jest szansa że po jej modernizacji także i na tym odcinku pojawi się nowoczesny tabor.
– Torowiska w Mysłowicach są przewidziane do gruntownej modernizacji, zatem po ich przebudowie będziemy chcieli – w miarę możliwości – włączyć nowe wagony do obsługi linii przebiegających przez Mysłowice – wyjaśnia Andrzej Zowada