Paradoksalnie wyjątkowa sytuacja związana z pozostawaniem w domach na czas pandemii koronawirusa stała się próbą dla wielu osób związaną z odpowiedzią na pytanie, które jak dotąd dotyczyło zwłaszcza freelancerów – czy potrafię rzetelnie wykonywać swoje obowiązki służbowe zdalnie, w swoim domu?
Wielu pracodawców przekonało się do takiej formy pracy zatrudnionych i można przypuszczać, że czasowa praca zdalna na stałe wejdzie w tryby funkcjonowania niejednej firmy. Dlatego jeśli pracujesz zdalnie, przygotowaliśmy porady dla ciebie i twojego pracodawcy.
COVID-19 a praca
2 marca 2020 została uchwalona przez Sejm RP ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacjami kryzysowymi, nazywana specustawą koronawirusową, która weszła w życie 8 marca 2020. To od tego czasu wiele firm w Polsce wprowadziło przymus pracy zdalnej. Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy musieli odnaleźć się w nowej sytuacji, wymagającej zmian w wielu obszarach zarządzania. Można przypuszczać, że firmy coraz częściej będą uwzględniać pracę zdalną, zwłaszcza te które poradziły sobie z zaistniałą, wymuszoną przez COVID-19 zmianą. Mając dodatkowo na uwadze prognozy lekarzy zapowiadających nawrót pandemii podczas jesieni bieżącego roku, należy przypuszczać, że praca zdalna kolejny raz okaże się codziennością dla wielu pracowników. Dlatego już teraz warto przygotować się na możliwą sytuację.
Czym praca zdalna różni się od pracy w biurze?
Praca zdalna to nowa rzeczywistość dla pracowników oraz zarządzających firmą. Zatrudnieni przede wszystkim muszą poradzić sobie z wieloma problemami. Przede wszystkim pracownicy narzekają na komunikację z szefem. Brak jasnych zasad, co do wykonywanych obowiązków oraz niejasne wydawanie poleceń może być problemem przy późniejszej weryfikacji pracy zatrudnionego. Z kolei po stronie pracodawcy ważne jest, by precyzyjnie określić oczekiwania względem pracownika i wdrożyć odpowiednie narzędzia weryfikacji wykonanych obowiązków służbowych. W biurze pracownik w każdej chwili zazwyczaj może zapytać przełożonego, czy poprawnie wykonał określone zadanie. Doświadczony szef wyjaśni zawiłe problemy, a inni współpracownicy pomogą w rozwiązaniu danego problemu. To wszystko sprowadza się do utrudnionej komunikacji, która podczas pracy zdalnej może odbywać się wyłącznie poprzez wideokonferencje oraz komunikatory online. Chcesz poznać wady i zalety pracy zdalnej? Sprawdź publikację https://www.nntfi.pl/finanse-po-godzinach/praca-zdalna-wady-i-zalety.
Praca zdalna – 3 porady dla pracodawcy
Przygotowaliśmy trzy najważniejsze porady dla pracodawcy przydatne podczas pracy zdalnej zatrudnionych w przedsiębiorstwie pracowników:
- Zastosuj oprogramowanie online do monitoringu aktywności pracy.
- Zadbaj o komunikację między pracownikami, wykorzystując najnowsze aplikacje i twórz wideokonferencje, by omówić najważniejsze kwestie służbowe.
- Wykorzystuj programy do prowadzenia projektów, dzięki czemu będziesz miał kontrolę nad kolejnymi zadaniami, co zdecydowanie ułatwi zarządzanie zespołem.
3 porady dla pracownika w czasach pracy zdalnej
Przedstawiamy najważniejsze porady, które pomogą ci w pracy zdalnej:
- Staraj się oddzielić czas pracy zawodowej od innych obowiązków lub rozrywek wykonywanych przy komputerze.
- Skup się na realizacji powierzonych zadań; najlepiej zrobić to dostosowując swoje miejsce pracy w miarę możliwości. Zamknięcie drzwi w odrębnym pokoju i poinformowanie rodziny o obowiązkach związanych z wykonywaną pracą, jest najlepszym rozwiązaniem.
- Zadbaj o przewidziane przerwy oraz aktywność fizyczną po wykonanej pracy. Nie odkładaj jej na później. Podczas pracy zdalnej łatwo o wydłużenie czasu spędzonego nad powierzonymi obowiązkami, co odbija się później na efektywności.