fot. arch. ITVM

Stalexport Autostrada Małopolska S.A. wprowadza preferencyjne stawki dla automatycznych płatności za przejazd A4 Katowice-Kraków. Z Autopay, A4Go oraz Telepass taniej od 3 do 5 zł na każdej bramce.

Od 1 stycznia 2020 r. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. wprowadza preferencyjne stawki opłat za przejazd A4 Katowice-Kraków dla użytkowników automatycznych metod płatności. Kierowcy zaoszczędzą, w zależności od kategorii pojazdu, od 3 do 5 zł na każdej bramce. Dla samochodów osobowych oznacza to aż 30-procentową obniżkę.

Użytkownicy A4 Katowice-Kraków mogą korzystać z dwóch automatycznych metod płatności: działającego od lipca 2019 r. videotollingu oraz uruchomionego przed trzema laty elektronicznego poboru opłat A4Go oraz Telepass. Automatyzując pobór opłat, koncesjonariusz wprowadził nową jakość podróżowania zarządzanym przez siebie odcinkiem A4, umożliwiając błyskawiczne transakcje na bramkach, praktycznie bez konieczności zatrzymywania się i dodatkowego angażowania kierowców. Dedykowanie Autopay i A4Go osobnych pasów pozwoliło uzyskać na nich przepustowość aż trzykrotnie większą w stosunku do linii z tradycyjną obsługą.

mat. promocyjne

Niższe koszty przejazdu to, obok oszczędności czasu, kolejna przesłanka przemawiająca za wyborem tego sposobu regulowania należności za przejazd. Od Nowego Roku do przynajmniej 31 marca 2020 r. kierowcy, którzy płacić będą za przejazd z wykorzystaniem odczytu tablicy rejestracyjnej pojazdu (videotolling) bądź urządzenia pokładowego, na każdej podróży zaoszczędzą od 15-30%, w zależności od kategorii pojazdu. Stawki w przypadku płatności automatycznych wyniosą od 1 stycznia 2020 r. dla pojazdów kategorii 1: 7 zł, dla pojazdów kategorii 2 i 3: 17 zł, a dla pojazdów kategorii 4 i 5: 30 zł.

Videotolling – łatwiej się nie da

Kierowcy, którzy jeżdżą autostradą A4 Katowice-Kraków okazjonalnie, w weekendy czy na urlopy, ale także podróżujący tym odcinkiem częściej, np. do pracy, mogą korzystać z videotollingu: poboru opłat opartego o identyfikację numeru rejestracyjnego pojazdu. Przejazdy są opłacane poprzez aplikację Autopay, która pozwala zarejestrować pojazd w bazie i powiązać numer rejestracyjny z kartą kredytową lub płatniczą. Zainstalowane na bramkach kamery odczytują tablicę rejestracyjną, a system natychmiast podnosi szlaban. Szybkie przejazdy, nawet w okresach wzmożonego ruchu, są możliwe m.in. dzięki wyznaczeniu dla tej metody płatności trzech bramek na każdym placu poboru opłat, oznaczonych symbolem czarnej kamery na żółtym tle. Z tą samą aplikacją można przejechać także koncesyjnym odcinkiem autostrady A1.

A4Go – pełna kontrola przejazdów służbowych

Regularnym użytkownikom autostrady, w tym m.in. właścicielom flot, koncesjonariusz proponuje elektroniczny pobór opłat A4Go, działający w oparciu o zainstalowane na przedniej szybie pojazdu urządzenie pokładowe. Komunikuje się ono z anteną na bramce autostradowej, szlaban podnosi po dokonaniu kategoryzacji pojazdu, a historię podróży i transakcji można śledzić na bieżąco poprzez internetowe konto użytkownika. A4Go funkcjonuje na razie jako przedpłata, czyli tzw. prepaid. Użytkownik opłaca z góry odpowiednią liczbę impulsów, odpowiadającą liczbie przejazdów przez place poboru opłat.

– W przyszłym roku planujemy rozwinięcie elektronicznego poboru opłat A4Go o formułę postpaid. Urządzenie pokładowe będzie powiązane z kartą bankową, podobnie jak w przypadku Autopay, obciążaną po przejeździe przez bramkę. Przewidujemy również wprowadzenie na naszą autostradę nowych operatorów videotollingu – zapowiada Rafał Czechowski.

W celu maksymalnego usprawnienia przejazdów z wykorzystaniem płatności automatycznych, użytkownikom A4Go i Autopay dedykowano na wyłączność pomarańczową, skrajną lewą bramkę każdego z placów poboru opłat.