Budowa odcinka drogi ekspresowej S1 od Mysłowic do Oświęcimia jest coraz bliżej. Jak już informowaliśmy, budowa została podzielona na cztery odcinki: węzeł Kosztowy II – węzeł Oświęcim, węzeł Oświęcim – Dankowice, Dankowice – węzeł Suchy Potok oraz obwodnicę Oświęcimia. W październiku 2019 r. ogłoszone zostały przetargi na zaprojektowanie i budowę dwóch z czterech odcinków nowego fragmentu ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielsko-Białą.
14 lutego w GDDKiA otwarto oferty na pierwszy z nich, odcinek od węzła Kosztowy II do węzła Oświęcim. Wśród dziewięciu ofert, które wpłynęły, najniższą cenę zaproponowało chińskie China State Construction Engineering Corporation Limited, a najdroższą Strabag Sp. z o.o. Zawarcie umowy zaplanowano na kwiecień tego roku.
Kilka dni później otwarto oferty na odcinek II: węzeł Oświęcim – Dankowice, w zakres którego wchodzą: droga ekspresowa o długości 15 km i trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. Najniższą cenę złożyło konsorcjum firm: PORR z Warszawy z partnerem Mota – Engil Central Europe z Krakowa, a najwyższą Mostostal Warszawa.
Przesunięty został termin składania ofert w przetargu na budowę trzeciego odcinka drogi S1 Kosztowy – Bielsko-Biała: Dankowice – węzeł Suchy Potok. Nowy termin składania ofert wyznaczono na 13 marca 2020 r.
A jak będzie wyglądać wspomniana trasa? Na Portalu OświęcimOnline.pl opublikowana została wizualizacja całego jej przebiegu.
Realizacja budowy od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej – lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz węzła autostrady A1 przy lotnisku. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.