Jesienią w Mysłowicach zorganizowana została kampania, której celem było zwrócenie uwagi młodzieży na niebezpieczeństwo, jakie wiąże się z zażywaniem dopalaczy. Poprzez „dopal cenę swojej śmierci” uczniowie mysłowickich szkół przeszli terapię szokową, a o działaniach magistratu głośno zrobiło się w całym kraju. Społeczna kampania zebrała też wiele pochwał od specjalistów od marketingu.
Przypomnijmy. Pod koniec października zeszłego roku mysłowicki samorząd przeprowadził
„Polski akcent w naszym zestawieniu. Istotny, bo w naszym kraju nieczęsto sięga się po tak mocne środki”kampanię w siedmiu podstawówkach (poziom dotychczasowego gimnazjum) i wszystkich szkołach ponadpodstawowych, podczas której informował o ogromnym zagrożeniu jakie niosą ze sobą dopalacze. W akcję zaangażowani byli aktorzy, pracownicy zakładów pogrzebowych, a w materiale filmowych wyświetlonym uczniom wystąpili młodzi ludzie, którzy mieli kontakt z dopalaczami. Psycholog i pracownik sanepidu uświadamiali z kolei jak trudno ratować jest osobę zatrutą dopalaczem. Nie zapomniano także o materiałach informacyjnych, które rozdano młodzieży.
Wśród pięciu najlepszych kampanii 2017 roku
Szokujące działania zwróciły uwagę mediów i specjalistów zajmujących się marketingiem i kampaniami społecznymi. Agencja kreatywna Kręci Się przygotowała subiektywny ranking „5 najlepszych kampanii społecznych 2017”. Mysłowicka kampania była jedyną polską, jaka znalazła się w tym rankingu.
„Polski akcent w naszym zestawieniu. Istotny, bo w naszym kraju nieczęsto sięga się po tak mocne środki. Uczniowie mysłowickich szkół byli naprawdę zaskoczeni, kiedy na parkingach pojawiły się karawany. Przedstawiona oferta usług pogrzebowych, nawet jeśli początkowo wzbudzała uśmieszki na niektórych twarzach, to dość szybko je z nich starła. Akcji w szkołach towarzyszyły działania outdoroowe i media relations. Kontrowersyjne, ale w naszej opinii bardzo potrzebne” – czytamy w uzasadnieniu wyboru
„Szokujące, ostre – ale być może skuteczne. Tym bardziej, że problem dopalaczy występuje wśród millenialsów – czyli pokolenia Y, na które trzeba oddziaływać mocniejszymi bodźcami”
Dotrzeć do pokolenia Y
Kampanię wysoko ocenił także magazyn Marketing w Urzędzie. W „Sztuce kampanii czyli subiektywny przegląd najlepszych kampanii przygotowanych przez samorządy” zauważono mysłowickie działania antydopalaczowe. Równocześnie zestawiono ją z kampanią przeprowadzoną przez Główny Inspektorat Sanitarny, który przygotował edukacyjny film.
„Film wzbudził zażenowanie, ponieważ sprawia wrażenie nakręconej naprędce amatorskiej produkcji z mało przekonującym scenariuszem. Nic więc dziwnego, że zaraz po publikacji spotkał się z falą krytyki ze strony mediów oraz branżowych ekspertów. (…) Spot został usunięty z oficjalnego konta GIS-u. Być może Mysłowice wyciągnęły z opisanej kampanii wnioski. Karawany i ulotki ze zniżka na organizację pogrzebu rozdawane uczniom? Szokujące, ostre – ale być może skuteczne. Tym bardziej, że problem dopalaczy występuje wśród millenialsów – czyli pokolenia Y, na które trzeba oddziaływać mocniejszymi bodźcami” – czytamy w artykule Rafała Guzowskiego