W marcu br. Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła raport z wdrażania systemów teleinformatycznych w polskich miastach i gminach. Obrazuje on ilość oraz zakres usług, jakie oferują swoim mieszkańcom urzędy, tak by obywatele nie musieli osobiście fatygować się na spotkanie z urzędnikiem. Ocena NIK jest druzgocąca – tylko nieliczne miasta mogą pochwalić się e-administracją z prawdziwego zdarzenia. Za wzór w tej dziedzinie uznane zostały m.in. Mysłowice.
– Każdy z nas idąc do urzędu chce być obsłużony sprawnie i szybko. Nie chce stać w kolejkach, nie chce być odsyłany od jednego do drugiego okienka, albo od jednego do drugiego urzędu. Właśnie temu ma służyć wprowadzenie zasady interoperacyjności. Jest to nie tylko sprawne funkcjonowanie urzędu, sprawne obywateli, ale również prowadzenie tzw. e-usługi. Polega ona na tym, że możemy załatwić wiele spraw praktycznie nie wychodząc z domu, 24 godziny na dobę. – mówi Bogdan Skwarka, dyrektor Departamentu Administracji Publicznej NIK.
W ocenie NIK przed samorządami jeszcze dużo pracy, aby zapewnić szybką i bezpieczną wymianę informacji wewnątrz urzędu, z różnymi innymi urzędami, a przede wszystkim z obywatelami. Tylko nieliczne urzędy miejskie mogły pochwalić się dużą liczbą e-usług przydatnych dla mieszkańców. W większości kontrolowanych urzędów liczba świadczonych e-usług nie przekraczała 20.
Znacznie ponad przeciętność na polu liczby świadczonych e-usług wybijają się Mysłowice. Mieszkańcy naszego miasta nie wychodząc z domu, przed monitorem komputera, mogą załatwić aż 112 różnych e-usług. W wachlarzu różnorodnych e-usług znajdują się sprawy takie jak m.in. uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego, czy otrzymanie zezwolenia na wycięcie drzewa. Za pośrednictwem Internetu w Mysłowicach można także złożyć wniosek o wydanie karty parkingowej dla osoby niepełnosprawnej oraz zawiadomić magistrat o założeniu stowarzyszenia lub fundacji.
– W 17 z 24 kontrolowanych urzędach utrzymywano około 20 różnego rodzaju e-usług. Niestety w czterech urzędach utrzymywano tylko jedną e-usługę i to obligatoryjną, w postaci tzw. skrzynki podawczej. Ale mamy również i bardzo dobre praktyki w tej dziedzinie, np. w Urzędzie Miasta Dąbrowy Górniczej jest 144 różnego rodzaju e-usług, a w Mysłowicach 112; można tam załatwić bardzo, ale to bardzo dużo spraw nie wychodząc z domu i to 24 godziny na dobę. – mówi Skwarka.
W Mysłowicach urzędowe sprawy przez Internet może załatwić każdy mieszkaniec za pośrednictwem platformy SEKAP, która jest elektronicznym narzędziem działającym w województwie śląskim. Jak wyjaśnia rzeczniczka magistratu, w Mysłowicach można wyróżnić trzy poziomy e-usług.
– Jeśli chodzi o poziom pierwszy, czyli sprawy, w których jedynie możemy pobrać wniosek, to np. wydanie pozwolenia na budowę. Tutaj jedynie pobieramy wniosek, który musimy uzupełnić poza obrębem elektronicznym i udać się do urzędu. Jeśli chodzi o poziom drugi, czyli te usługi, gdzie wniosek składamy elektronicznie a sprawę finalizujemy w urzędzie to np. zezwolenie na imprezę masową. Natomiast poziom trzeci, czyli ten najbardziej zaawansowany, w pełni elektroniczny, to np. dostęp do informacji publicznej. – mówi Kamila Szal, rzecznik prasowy UM Mysłowice.
Mysłowicki magistrat za pomocą platformy SEKAP oferuje załatwienie łącznie blisko 150 spraw, przy czym kontrola Najwyższej Izby Kontroli objęła usługi z poziomów drugiego i trzeciego.
– Jest to nasza praca, którą wkładamy w to, by tych elektronicznych usług było jak najwięcej. Z roku na rok obserwujemy, że coraz więcej mieszkańców Mysłowic chce załatwiać swoje sprawy elektronicznie; coraz więcej mieszkańców zakłada skrzynki kontaktowe na platformie SEKAP i wyrabia podpisy elektroniczne w urzędzie, które są konieczne do tego, by taka sprawę elektronicznie załatwić. Co więcej, co roku prowadzimy badania ankietowe, w których weryfikujemy to, czy mieszkańcy wolą sprawy załatwiać elektronicznie, czy w tradycyjnej formie papierowej. Wynika z nich, że forma elektroniczna jest coraz popularniejsza. – dodaje Szal.
Elektronika coraz częściej służy nam w załatwianiu prostych spraw życia codziennego. Już chyba nikt nie wyobraża sobie życia bez szybkich maili, czy zakupów przez Internet. Dobrze, że z duchem czasu podąża tez mysłowicki magistrat, dzięki czemu nie musimy poświęcać swojego czasu i dostosowywać się do urzędników, by załatwić ważne dla nas, urzędowe sprawy.