Lipiec to dobry czas na dokonanie podsumowania pierwszego półrocza, które w roku bieżącym dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji jest wyjątkowo obfite w prace. Bowiem porównując cały 2013 rok z okresem od stycznia do czerwca 2014 r. ilość awarii wodociągowych i kanalizacyjnych jest zaskakująco wysoka. To z kolei wpływa na poziom zniecierpliwienia mieszkańców, którzy często nie rozumieją dlaczego braki wody czy utrudnienia komunikacyjne występują z taką częstotliwością.
Nie da się ukryć, iż miejska sieć wodociągowa i kanalizacyjna jest w fatalnym stanie, jednak w ostatnim czasie został wykonany na nich ogrom prac, który w perspektywie czasu znacząco wpłynie na ograniczenie ilości utrudnień m.in. na Wielkiej Skotnicy, osiedlu Sigmy w Kosztowach czy na ulicy Niepodległości.
W okresie od stycznia do czerwca bieżącego roku odnotowano już 706 awarii wodociągowych, podczas gdy w całym roku ubiegłym było ich 811. Bezapelacyjnie wskazuje to, iż z biegiem czasu zdegradowana sieć powoduje coraz więcej problemów, a co za tym idzie – coraz więcej przerw w dostawie wody spowodowanych pracami przy usuwaniu tych awarii.
Rejestr koniecznych do wykonania prac od początku roku wskazywał na systematyczny wzrost liczby awarii co poza ogólnym stanem sieci było również spowodowane nieustannymi i nagłymi zmianami pogodowymi, jak np. ulewne deszcze, znaczne skoki temperatury czy szkody górnicze, które również mają wpływ na funkcjonowanie sieci. Czerwiec jak dotąd był rekordowym miesiącem pod względem ilości awarii, bowiem odnotowano ich aż 169.
Aby wyjaśnić mieszkańcom, dlaczego pewne utrudnienia nie są usuwane natychmiastowo, pragniemy przypomnieć, iż wycieki dzielą się na 3 grupy: małych, średnich i dużych. Wszystkie są usuwane oczywiście w najkrótszym możliwym czasie, jednak jako najpilniejsze traktowane są te duże, powodujące najwięcej strat wody i niedogodności dla klientów.
Podobnie ma się sytuacja z awariami na sieci kanalizacyjnej. Przez cały ubiegły rok usunięto 672 awarie kanalizacyjne, podczas gdy w pierwszym półroczu 2014 odnotowano ich już 532.
Również pod względem skradzionych pokryw studzienek kanalizacyjnych w ostatnim półroczu firma odnotowała znaczne straty. W roku 2013 wykryto 101 sztuk skradzionych pokryw, natomiast w pierwszych 6 miesiącach br. skradziono ich już 124 szt. Koszt jeden to ok. 350 zł. Łatwo więc można wyliczyć, iż są to pokaźne kwoty w rocznym rozliczeniu oraz stwarzanie niebezpieczeństwa dla niewinnych mieszkańców.
Przedsiębiorstwo dąży jednak do znacznej poprawy funkcjonowania sieci dlatego na terenie całego miasta prowadzone są intensywne prace. Jak z pewnością mieszkańcy Mysłowic zdążyli zauważyć, pracownicy MPWiK widoczni są we wszystkich dzielnicach miasta. Jak wspomniano, jest to spowodowane wielością zadań, które mają służyć ograniczeniu utrudnień oraz przerw w dostawie wody.
Intensyfikacja prac w okresie letnim wynika z faktu, iż okres wakacyjny sprzyja wyjazdom, przez co w mieście znajduje się mniej mieszkańców. W związku z tym, MPWiK zwiększył ilość brygad usuwających awarie do 3, a mimo to konieczne jest angażowanie firm zewnętrznych, aby postęp prac następował jak najszybciej. Należy również pamiętać, że obecnie 2 brygady pracujące w systemie dwuzmianowym realizują zadania związane z inwestycją na ulicy Wybickiego.
W najbliższym czasie należy się niestety spodziewać planowanych przerw w dostawie wody w okolicach ulic Orła Białego i Plebiscytowej, ponieważ planowane jest przepięcie nowego wodociągu. W rezultacie, brak możliwości poboru wody może wystąpić na Laryszu, Krasowach i Brzezince. Podobna sytuacja w najbliższych dniach ma dotyczyć ulicy Konopnickiej, gdzie także nastąpi przepięcie części nowego wodociągu. W związku z tymi pracami bez wody mogą być okolice Larysza.
Aktualne informacje dotyczące prowadzonych prac i usuwanych awarii publikowane są na bieżąco na łamach strony internetowej www.mpwikmyslowice.pl oraz rozsyłane są do wielu mysłowickich mediów. Dla osób które nie korzystają z Internetu w miejscach gdzie mogą występować braki w dostawie wody rozwieszane są ogłoszenia w wersji papierowej. Dodatkową formą szybkiego informowania, jest sms-owy system powiadamiania do którego każdy mieszkaniec może się bezpłatnie zapisać pod adresem http://www.mpwikmyslowice.pl/pl/aktualnosci/system-sms-owej-informacji-mieszkancow-miasta-myslowice
Otrzymujemy również informacje o trudnościach w połączeniu się z dyspozytornią od zaniepokojonych mieszkańców w przekonaniu których, przerwy w dostawie wody przedłużają się lub informacja nie pojawia się na czas. Trzeba jednak w takich sytuacjach mieć na względzie, iż napełnianie sieci wodociągowej musi trwać określoną ilość czasu, gdyż należy dokonywać tego powoli pod odpowiednim ciśnieniem. Niejednokrotnie również informacja o wyłączeniach pojawia się dopiero po wyłączeniu wody, ponieważ pogotowie techniczne ocenia sytuację dopiero na miejscu.
Niestety nie ma możliwości zdiagnozować rozległości awarii i w pełni przewidzieć czasu jej usuwania, ponieważ każda jest inna, a w trakcie ich usuwania często pojawiają się nieprzewidziane okoliczności. W ich rezultacie często konieczna jest wymiana kilku lub kilkunastu metrów wodociągu, dlatego czasem trudno odpowiedzieć zniecierpliwionym mieszkańcom na pytanie „Kiedy będzie woda?!”. W ostatnim czasie takie sytuacje miały miejsce m.in. na ulicach Obrońców Westerplatte gdzie awaryjnie wymieniono 16m wodociągu, Granicznej gdzie wymieniono 30m oraz na Kościelniaka – 14m.
Ponadto w różnych dzielnicach miasta montowane są zasuwy liniowe, które w razie awarii pozwalają na odcięcie znacznie mniejszych obszarów Mysłowic. Umożliwia to regulację ciśnienia i ograniczenie liczby utrudnień. W tym roku zamontowano ich już 32 szt.
Zrozumiałym jest fakt, iż przerwy w dostawie wody są dużą uciążliwością dla mysłowiczan. Należy mieć jednak na względzie fakt, iż spółka stara się dokonywać jak największej ilości remontów w możliwie najkrótszym czasie, aby awarie nie powtarzały się lub występowały jak najrzadziej. Jednak mimo to często zdarza się, że po usunięciu awarii ekipy muszą powrócić niemal w to samo miejsce i ponownie pozbawić mieszkańców wody. Mamy świadomość, iż najlepszym rozwiązaniem byłaby wymiana całej sieci, jednak nie jest to możliwe do zrealizowania w krótkim czasie.
Niestety nie ma innej możliwości niż intensywne remonty i wymiany wiążące się z brakami wody, jeśli w przyszłości stan sieci ma się poprawić. Mamy również świadomość, iż powstają pewne zaległości w zakresie odtwarzania nawierzchni po usuwanych awariach, co również wpływa na niezadowolenie mieszkańców. Jest to spowodowane przede wszystkim ilością realizowanych zadań, jak również planowanymi przez miasto gruntownymi remontami nawierzchni. W związku z powyższym prosimy o wyrozumiałość oraz zmniejszenie prędkości podczas przemieszczania się po remontowanych ulicach.