fot. mat. GZM

14 zł tyle będzie kosztował bilet dobowy, uprawniający również do przejazdu autobusowymi liniami ekspresowymi na lotnisko. Ale nowością jest oferta dla osób, które dużo częściej odwiedzają Katowice Airport. Będą mogli oni kupić bilet 30-dniowy, za który zapłacą 180 zł lub 90-dniowy za 440 zł. Metropolitalne linie lotniskowe wyjadą w trasę w połowie listopada. Dokładna data będzie znana niebawem. 

Wszystkie autobusy, potrzebne do obsługi czterech metropolitalnych linii lotniskowych, są już w komplecie, w bazach u naszego dostawcy – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, który odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.

We wtorek zakończyła się instalacja systemu ŚKUP w 12 z 15 pojazdów.

Przed nami jeszcze ostatnie prace związane m.in. z oklejeniem autobusów metropolitalnymi symbolami, aby wyróżniały się na naszych ulicach. Ze względu na złożoność tych prac, a dodam, że wszystkie te autobusy to pojazdy nowe, wyprodukowane w 2018 roku, planujemy, że metropolitalne połączenia lotniskowe zostaną uruchomione w połowie listopada – mówi Kwitek

Dokładna data uruchomienia linii lotniskowych będzie znana niebawem. Tymczasem we wtorek (30 października) w terminalu C uruchomiony został automat ŚKUP, gdzie będzie można kupić bilety komunikacji miejskiej. Automat znajduje się zaraz po wyjściu z hali przylotów, po prawej stronie, obok bankomatu.

Na lotnisko z biletem dobowym lub długookresowym

 Prace techniczne to jedno, ale przed uruchomieniem nowych metropolitalnych linii lotniskowych, trzeba było również zmodyfikować dotychczas obowiązujący cennik biletów. Tam na pasażerów czeka kilka nowości.

Myślę, że największą nowością jest pojawienie się nowych biletów okresowych, które będą uprawniały do podróżowania wszystkimi autobusami, tramwajami i trolejbusami Metropolii oraz liniami lotniskowymi – mówi Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu.

Dostępne będą dwa warianty biletów okresowych: 30-dniowy będzie kosztować 180 zł, zaś 90-dniowy – 440 zł. W sprzedaży dostępne będą również bilety ulgowe, których cena będzie wynosić odpowiednio 90 i 220 zł. Bilety będą zapisywane na spersonalizowanej karcie ŚKUP.

Do skorzystania z metropolitalnych linii lotniskowych będą upoważniały również bilety dobowe. W czasie trwania swojej ważności, będą uprawniać do nielimitowanego podróżowania całą siecią komunikacji miejskiej w Metropolii (KZK GOP, MZK Tychy, MZKP Tarnowskie Góry), nielimitowaną liczbą przejazdów liniami lotniskowymi oraz – od 1 listopada – jednorazowego przejazdu Kolejami Śląskimi.

Ale uwaga! Do przejazdu KŚ będzie uprawniała jedynie papierowa wersja biletu, ponieważ system kontroli stosowany w KŚ jeszcze nie jest kompatybilny z systemem ŚKUP. Nad tym trwają prace związane z wdrożeniem METROBILETU, który ma zacząć obowiązywać od pierwszego kwartału 2019 roku. Ponadto pasażerowie rozpoczynający swoją podróż z biletem dobowym w pojazdach MZK Tychy, które nie są liniami lotniskowymi, również powinni mieć ze sobą wersję papierową biletu 24-godzinnego, ponieważ w pojazdach tych nie ma jeszcze kasowników ŚKUP, w których można aktywować bilet elektroniczny.

Bilety 24-godzinne są dostępne zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Można je kupić w powszechnej dystrybucji (kioski, automaty ŚKUP, aplikacje mobilne). Nowy automat ŚKUP pojawił się na lotnisku, bilet będą również sprzedawane przez kierowców.

– Należy jednak pamiętać, że póki co u kierowcy linii lotniskowej za bilet zapłacimy wyłącznie gotówką. Chcemy, aby zmieniło się to jak najszybciej, a system ŚKUP zyskał nową funkcjonalność, jednak do ogłoszonego w tej sprawie przetargu przez KZK GOP, nie wpłynęła żadna oferta. Będziemy ponawiać to postępowanie, jednak do tego czasu, kupując bilet u kierowcy w autobusach linii lotniskowych, płatność gotówką będzie jedyną możliwością. Oczywiście kartą zapłacimy za bilet, kupując go w automacie ŚKUP – wyjaśnia Lucjan Dec.

Mapka lotniska

Autobusy podjadą pod sam terminal lotniska

Przystanki metropolitalnych linii lotniskowych zostały zlokalizowane w takich miejscach, aby pasażerowie mogli wysiąść jak najbliżej hali odlotów i przylotów.

Pasażerowie zmierzający na lotnisko będą wysiadać z autobusu bezpośrednio pod terminalem A. Z kolei autobusy jadące w drugą stronę, będą odjeżdżać ze stanowiska zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu C, gdzie dzisiaj stoją połączenia prywatne – m.in. PKM Katowice. Przystanek ten będzie odpowiednio oznaczony, aby nie było wątpliwości, które autobusy należą do komunikacji publicznej.

Cztery linie połączą osiem miast Metropolii

 Przypomnijmy, że Metropolia uruchomi cztery ekspresowe linie lotniskowe, które będą łączyć wszystkie pięć podregionów GZM z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice Airport.

Trzy z nich będą kursować przez całą dobę, zapewniając częstotliwość odjazdów od pół godziny w ciągu dnia do półtorej godziny – w nocy. Natomiast w przypadku linii tyskiej – za dnia pasażerowie będą mogli dojechać na dworzec PKP w Katowicach, korzystając z szybkiego i wygodnego połączenia kolejowego ze stolicą Metropolii, zaś w nocy, gdy pociągi nie kursują, pasażerów na lotnisko dowiezie tyska linia lotniskowa, która będzie skomunikowana z autobusem AP3. Oto rozkład jazdy czterech metropolitalnych linii lotniskowych:

AP1  (kursuje raz na godzinę od 2:00 do 23:00 i raz na około półtorej godziny od 23:00 do 2:00)

Trasa: Gliwice Plac Piastów – Zabrze Multikino – Bytom Karb – Piekary Śląskie Szarlej Kaufland – Pyrzowice Port Lotniczy (szacowany czas przejazdu: 66-74 min)

AP2 (kursuje raz na godzinę od około 5:00 do 22:00)

 Trasa: Katowice Dworzec – Katowice Sokolska – Katowice Strefa Kultury – Sosnowiec Dworzec PKP – Będzin Stadion – Pyrzowice Port Lotniczy (szacowany czas przejazdu: 57-67 min)

AP3  (kursuje raz na godzinę od 3:00 do 22:00)

 Trasa: Katowice Dworzec – Pyrzowice Port Lotniczy (szacowany czas przejazdu: 46-52 min)

 AP4 (kursuje raz na godzinę od północy do 5 rano)   

 Trasa: Tychy Dworzec PKP – Katowice Giszowiec Osiedle – Katowice Dworzec (szacowany czas przejazdu: 31-32 min)