Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 13 wchodzą w role swoich kolegów z niepełnosprawnościami i dowiadują się, jak postrzegają oni świat. Wszystko to w ramach ogólnopolskiego projektu „ABC empatii” Czepczyński Family Foundation, który ma nauczyć dzieciaki współodczuwania z drugim człowiekiem.

– Chcemy przybliżyć dzieciom pełnosprawnym i ich rodzicom świat dzieci niepełnosprawnych i problemy ich życia codziennego. Chcemy, aby rodzice dzieci pełnosprawnych byli bardziej świadomi tego, że ich dzieci mogą z nimi normalnie się bawić, pracować, funkcjonować i przyjaźnić się przede wszystkim – tłumaczy Artur Czepczyński z Czepczyński Family Foundation.

Fundacja przekazuje szkołom w całej Polsce specjalne pakiety: książki dla dzieci i gotowe materiały lekcyjne dla nauczycieli.

– Z tej książki dzieci mogą się dowiedzieć, w jaki sposób można żyć w społeczeństwie razem z dziećmi z różnymi niepełnosprawnościami, schorzeniami, jak można im pomóc, jak można o nich mówić, jak o nich nie mówić, po prostu jak żyć wspólnie i z pełnią empatii – mówi Katarzyna Muzyka-Jacheć, współautorka książki „ABC empatii, bo wszyscy jesteśmy tacy sami”.

Dzieci z niepełnosprawnościami mogą uczęszczać do szkół specjalnych, ale wiele z nich uczy się w szkołach integracyjnych. „Trzynastka” jest placówką z oddziałami integracyjnymi, gdzie maluchy często po raz pierwszy w życiu spotykają się z rówieśnikami z niepełnosprawnościami.

– I teraz trzeba sobie poradzić, jak się zachować. I tutaj, nie wiem, czy zaskoczenie, ale dzieciaki sobie radzą o wiele lepiej niż dorośli. Dzieciaki nie zwracają zupełnie uwagi na to, że ten kolega się porusza na wózku, a drugi ma problem z emocjami – podkreśla Sylwia Gajdzik, wicedyrektorka SP13.

W projekcie biorą udział klasy 1-3, które poznają problemy osób niedowidzących, niedosłyszących, w spektrum autyzmu czy cukrzyków. Gościem specjalnym lekcji 17 listopada był senator Marek Plura.

– Ministerstwo edukacji podaje, że bardzo wiele dzieci, naprawdę zdecydowanie to przyrasta, ma różne specjalne potrzeby edukacyjne. Pojawiają się różne dysfunkcje, które możemy leczyć, rehabilitować, ale żeby to wszystko się udało, potrzeba właśnie tej empatii wśród rówieśników – mówi senator Marek Plura.

W SP13 uczy się ponad setka dzieciaków z orzeczeniem o niepełnosprawności. Projekt „ABC empatii” jest więc tym bardziej cenny, bo przybliża problemy kolegów ze szkolnej ławki. Dzieci wiedzą, jak im pomóc, co czują ich rówieśnicy z niepełnosprawnościami, z czym się borykają. Tolerancja wpajana od najmłodszych lat sprawi, że młodzi ludzie będą dorastać z przekonaniem, że wszyscy są równi. Ale najważniejszym celem projektu jest sprawienie, żeby nauczyły tego nas, dorosłych, którzy, niestety, często mamy z tym problem.