Fundacja Wielogłosu z Mysłowic rusza z ogólnopolską kampanią na rzecz zdrowia psychicznego dotyczącą postrzegania osób chorych przez „zdrowe społeczeństwo”. W inicjatywę zaangażowano Martę Frej, jedną z najpopularniejszych rysowniczek w Polsce, oraz Agnieszkę Zapart, autorkę Obrazkoterapii.

„Psychol”, „wariat”, „słaby”, „nie radzi sobie z życiem”. W naszym języku istnieje wiele krzywdzących sformułowań, którymi określa się osoby cierpiące na zaburzenia psychiczne. Porównywalna jest liczba funkcjonujących na ich temat bolesnych stereotypów.

Najwyższy czas spróbować to zmienić i poprzez kampanię społeczną jasno powiedzieć, że stygmatyzowanie i wykluczenie osób dotkniętych zaburzeniami psychicznymi dodatkowo pogłębia ich cierpienie.

– W rozmowach z naszymi podopiecznymi często pojawiał się problem braku zrozumienia ze strony otoczenia wymuszający na nich konieczność ukrywania swojego leczenia psychiatrycznego. Naszym zadaniem będzie więc przede wszystkim wpłynięcie na sposób myślenia rodziny, przyjaciół, czy współpracowników osób dotkniętych kryzysem psychicznym. Przy realizacji tego celu postanowiliśmy skorzystać z możliwości, jakie daje kampania społeczna. – mówi Martyna Jarząb z Fundacji Wielogłosu

W działania kreatywne zaangażowała się pro bono Agencja PR Pan Pikto z Katowic, pod której auspicjami przeprowadzono badania wśród pacjentów z ponad 10 ośrodków (m.in. w Białymstoku, Szczecinie, Rzeszowie, Elblągu, Siemianowicach Śląskich i Katowicach) zajmujących się leczeniem zaburzeń psychicznych. Umożliwiło to poznanie opinii osób chorych i wyjście naprzeciw ich potrzebom. W badaniach wzięły także udział osoby zdrowe odpowiadające na inny zestaw pytań, który zobrazował ich stan wiedzy, niestety nienajlepszy, i mało przychylne nastawienie do osób chorujących psychicznie.

Fundacja Wielogłosu zaprosiła do współpracy znaną malarkę, blogerkę i autorkę popularnych w sieci memów – Martę Frej – oraz autorkę cenionej Obrazkoterapii, Agnieszkę Zapart. Efektem tego współdziałania będzie plakat oraz spot promujący kampanię.

Oprócz działań o charakterze komunikacyjnym Fundacja przeprowadziła już w ramach kampanii warsztaty dla chorujących psychicznie z udziałem EX-INów, czyli osób, które przezwyciężyły kryzysy psychiczne. Warsztaty te były prowadzone we współpracy z psychologiem oraz terapeutą środowiskowym, z wykorzystaniem elementów terapii Otwartego Dialogu. Celem tych zajęć było wzmocnienie poczucia własnej wartości oraz przyczynienie się do wyzwolenia aktywności i chęci działania wśród osób chorych.