Presja rówieśników to jeden z najczęstszych powodów sięgania młodych ludzi po środki odurzające. Tego, jak odmawiać w sytuacji, gdy ktoś proponuje nam np. narkotyki, uczą na zajęciach profilaktycznych m.in. mysłowiccy strażnicy miejscy.

– Główną przyczyną sięgnięcia przez młodzież po środki odurzające jest oczywiście presja grupy, jednak należy zauważyć, że ciekawość, problemy rodzinne, problemy w szkole, rozterki miłosne i inne wydarzenia, które mają miejsce w życiu młodego człowieka również wpływają na sytuację, w których sięgają po te środki odurzające Od lat na terenie naszego miasta prowadzimy zajęcia dotyczące uzależnień. Naszym głównym celem jest wsparcie młodzieży oraz kształtowanie postawy asertywnej, tak aby w momencie znalezienia się w trudnej dla nich sytuacji potrafili odmówić – mówi Grażyna Januszewicz z Referatu Profilaktyki i Ochrony Środowiska w Mysłowicach.

Asertywnie, czyli bezpośrednio, stanowczo, z szacunkiem wobec siebie, ale i innych, bez szukania wymówek i usprawiedliwień. Takiej odmowy, przydatnej także na co dzień, można się po prostu nauczyć.

– Na zajęciach omawiamy i w praktyczny sposób przyswajamy metody skutecznej odmowy. Z których podstawową jest oczywiście asertywna odmowa, czyli po prostu powiedzenie „nie”. Istnieje wiele różnych sposobów odmowy, m.in. metoda zdartej płyty, polegająca na bezustannym powtarzaniu i odmawianiu przyjęcia danej propozycji i mimo nacisków grupy trwaniu przy swoim postanowieniu Obrócenie propozycji w żart, lub jej całkowite jej zignorowanie również są skutecznymi metodami w momencie, kiedy nie jesteśmy wyjść z danej sytuacji w inny sposób – dodaje Grażyna Januszewicz.

Prowadzący zajęcia przekonują, że taką umiejętność rodzice mogą trenować z dzieckiem sami.

– Myślę, że przećwiczenie w domu przez rodzica sposobów asertywnej odmowy jest dobrym sposobem, aby dziecko wiedziało jak postępować w danej sytuacji, kiedy ktoś proponuje np. środek odurzający, jak asertywnie powiedzieć „nie” i po prostu trzymać się swojego zdania – podsumowuje Grażyna Januszewicz.