Już w styczniu 2021 r. ruszy długo wyczekiwana przebudowa przejścia podziemnego przy dworcu PKP w Mysłowicach. Inwestycja będzie realizowana w ramach pierwszej części projektu „Bike & Ride”. We wtorek 22 grudnia oficjalnie przekazano plac budowy.

Inwestycja przewiduje między innymi: remont i przebudowę istniejącego przejścia od strony Oświęcimskiej wraz z zadaszeniem nad zejściami, budowę windy jako elementu komunikacji pionowej, a także obiektów małej architektury.

– Będą nowe schody ruchome, będzie winda dla osób niepełnosprawnych. Czyli to jest ukłon dla naszych seniorów – mówi Piotr Styczeń, radny Mysłowic.

– Na jednym zejściu będą schody ruchome, na drugim zejściu będą schody normalne – dodaje Krzysztof Kamiński, kierownik robót Silesia Inwest.

Oprócz tego zostaną wybudowane wiaty na rowery oraz zadaszenia dla pasażerów, czekających na komunikację miejską. Zostanie także wybudowany pylon samoobsługowy do naprawy rowerów, przebudowane mury oporowe od strony północnej, montaż oświetlenia, a także nasadzenie drzew ozdobnych i trawy.

W ramach „Bike&Ride” miasto przebuduje fragment tunelu, który biegnie pod ulicą Oświęcimską. Natomiast część tunelu przy peronach zostanie wyremontowana przez PKP.

– To jest dopiero pierwszy etap przebudowy tej części miasta, ponieważ Polskie Koleje Państwowe, spółka państwowa, planują już w 2023 r. przebudowę drugiej części. Części od strony ul. Powstańców, czyli i przejścia podziemnego z tamtej strony, i schodów, i całego dworca PKP – dodaje Dariusz Wójtowicz, prezydent Mysłowic.

W związku z przebudową przejścia podziemnego należy się spodziewać utrudnień w organizacji ruchu, ale sam tunel będzie dostępny dla pieszych.

– Po przekazaniu placu budowy, musimy przygotować projekt organizacji ruchu, czyli ruch pieszych, ruch samochodów, bo tutaj też będą roboty częściowo z jezdni robione. Później po zatwierdzeniu takiego projektu przystępujemy do robót rozbiórkowych i później już do robót zasadniczych – Krzysztof Kamiński, kierownik robót Silesia Inwest.

Cała inwestycja Bike&Ride będzie kosztowała prawie 22 mln zł. Niespełna 9,5 mln zł pochłonie etap pierwszy, czyli budowa parkingu z przejściem podziemnym, a ponad 12 mln zł etap drugi, czyli budowa ścieżek rowerowych. Prawie 17 mln zł pochodzi z dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wszystko ma być gotowe do końca maja 2022 roku.