Stalexport Autostrada Małopolska rozpoczyna wymianę nawierzchni koncesyjnego odcinka autostrady A4. Do poniedziałku 11 września w godz. 19:00-6:00 pomiędzy węzłami Jeleń w Jaworznie i Balin w Chrzanowie, w związku z wprowadzaniem nowej organizacji ruchu, występować będą zwężenia do jednego pasa ruchu. Jak zapewnia spółka, wymiana nawierzchni prowadzona będzie w sprawdzony, możliwie najbardziej komfortowy dla kierowców sposób: na krótkich odcinkach, z zachowaniem dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.
Główne prace związane z remontem nawierzchni autostrady ruszą 11 września na ok. 7-kilometrowym odcinku pomiędzy wspomnianymi węzłami Jeleń i Balin (od km 362,2 do 368,9). Wykonawca robót rozpocznie od wymiany nawierzchni na jezdni w kierunku Krakowa, a następnie przeniesie się na tym samym odcinku na jezdnię w kierunku Katowic. W pierwszym etapie na jezdni w kierunku Krakowa jeden pas ruchu będzie remontowany, drugi będzie przejezdny. Na jezdni do Katowic będą dwa pasy ruchu w kierunku Katowic i jeden pas w kierunku Krakowa. Obie jezdnie na tym odcinku A4 wyremontowane zostaną do końca 2023 r.
Docelowo roboty obejmą wymianę nawierzchni obu jezdni autostrady od węzła Murckowska w Katowicach do węzła Balice (od km 340 do 401). Całość prac podzielona jest na 16 odcinków. Równolegle z remontem nawierzchni prowadzony będzie remont 45 wiaduktów.
– Właściwe utrzymanie infrastruktury odcinka A4 Katowice-Kraków, m.in. nawierzchni i obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów, wynika z obowiązujących przepisów, ale również z zapisów umowy koncesyjnej. Zgodnie z nimi mamy obowiązek przekazać autostradę stronie publicznej w 2027 r. w doskonałym stanie technicznym, nie wymagającym remontów i modernizacji przez kolejne lata – przypomina Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska. – Podczas wymiany nawierzchni na każdym remontowanym odcinku zachowamy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Taka organizacja ruchu bardzo dobrze sprawdziła się podczas poprzednich remontów nawierzchni, zakładamy, że również tym razem zminimalizuje uciążliwości dla podróżujących – dodaje.
Również w przypadku remontu wiaduktów prace będą prowadzone z utrzymaniem dwóch pasów ruchu w obu kierunkach, mimo wyłączania w przypadku niektórych obiektów całych odcinków jezdni. Będzie to możliwe dzięki wcześniejszemu wykonaniu przejazdów na drugą jezdnię przez pas rozdziału.
Obok wymiany nawierzchni i przywrócenia jej nośności w wymagających tego lokalizacjach prace obejmą także roboty towarzyszące: wymianę barier ochronnych na wybranych odcinkach, remont elementów odwodnienia czy odtworzenie oznakowania poziomego.
Efektem wymiany nawierzchni autostrady będzie zwiększenie jej trwałości i nośności oraz polepszenie jej właściwości przeciwpoślizgowych, a tym samym zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników autostrady. Usprawnione zostanie również odwodnienie powierzchniowe.
W ramach remontu mostów naprawione zostaną m.in.: konstrukcja nośna, urządzenia dylatacyjne, łożyska mostowe, gzymsy i chodniki, betonowe bariery ochronne i zabezpieczenie antykorozyjne. To z kolei poprawi nie tylko bezpieczeństwo i komfort użytkowania wiaduktów, ale także ich estetykę.
Prace związane z wymianą nawierzchni i remontem obiektów mostowych prowadzone będą do końca 2026 r. z wyłączeniem okresów zimowych. Wykonawcą robót jest Pavimental Polska sp. z o.o. z Trzebini. Wartość kontraktu to ponad 422 mln zł netto.
O kolejnych etapach robót w ramach zaplanowanego remontu koncesjonariusz będzie sukcesywnie informował za pośrednictwem strony www.autostrada-a4.pl, X (@A4KatKra) i Facebooka (@a4katowicekrakow).
Informacja prasowa SAM S.A.