Jeszcze w tym roku ministerstwo infrastruktury i budownictwa planuje ogłosić przetarg, a na lata 2019 – 2022 została przewidziana realizacja w systemie „projektuj i buduj”. Mowa o odcinku drogi ekspresowej S1 Kosztowy II (Mysłowice) – Suchy Potok (Bielsko-Biała). 15 marca w ministerstwie podpisany został program inwestycji.
O budowie drogi S1 na odcinku Bielsko-Biała – Mysłowice mówi się od lat. 40-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej ma zapewnić mieszkańcom południowych rejonów naszego województwa szybki dojazd do jego centrum oraz do lotniska w Pyrzowicach.
Droga na węźle Suchy Potokma połączy się z istniejącą drogą S52 do granicy z Czechami w Cieszynie oraz częścią S1, która wiedzie przez Zwardoń na Słowację. Projektowany odcinek drogi krajowej ekspresowej S1 jest uzupełnieniem europejskiego korytarza nr VI (wykaz sieci europejskiej TEN-T).
W ramach długo wyczekiwanej przez mieszkańców regionu inwestycji, wybudowana zostanie droga ekspresowa po nowym śladzie w województwie śląskim i małopolskim, a także obwodnice Bierunia i Oświęcimia. Na trasie 40-kilometrowej dwujezdniowej drogi znajdzie się osiem węzłów łączących ekspresówkę z innymi drogami, a także 63 obiekty inżynierskie i dwa punkty obsługi podróżnych.
Ekspresówka z Mysłowic do Bielska-Białej ma kosztować ma ok. 3,5 mld. złotych. Ministerstwo przypomina, że inwestycja ujęta jest w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Przewidywane lata realizacji inwestycji w systemie „projektuj i buduj” przypadać ma lata 2019-2022.
Wiele lat zajęło wypracowanie samego przebiegu trasy. To już piąty wariant (E), poprzednie cztery nie uzyskały akceptacji zlokalizowanych wzdłuż trasy przedsiębiorstw z branży górniczej. Negatywnie o przebiegu drogi wypowiadali się również mieszkańcy Oświęcimia i okolicznych wsi, a także samorządy Bestwiny oraz Miedźnej.