Drogowcy wracają na plac budowy i wznawiają remont torowiska wraz z ulicami Bytomską, Starokościelną, Szymanowskiego i Powstańców. 24 stycznia Tramwaje Śląskie S.A. i Urząd Miasta Mysłowice podpisały nową umowę na dokończenie inwestycji. Prace ruszą lada dzień.
Przekazanie placu budowy ma nastąpić już w czwartek 25 stycznia. Wykonawca ma 5 miesięcy na dokończenie remontu, który obejmie nie tylko torowiska, ale również jezdnię i przyległą infrastrukturę. Jak będą przebiegać prace, aby w tak krótkim czasie się to udało?
– Zgodnie z wymaganiami kontraktu cała realizacja jest podzielona na 4 odcinki. Planujemy na każdym z nich realizować równolegle te roboty. Planujemy w ogóle już zacząć od pierwszego dnia od rozbiórek, tak żeby można było przystąpić do wykonania nawierzchni torowej. Mamy odpowiedni zespół oraz sprzęt niezbędny do realizacji tego zadania – zapewnia Tomasz Bis, dyrektor ds. realizacji kontraktów w firmie KZN Rail z Krakowa.
Pierwotnie przebudowa torowiska i jezdni w centrum Mysłowic miała zakończyć się we wrześniu 2022 r. W międzyczasie wykonawca wystąpił o wydłużenie terminu oddania prac do 5 grudnia 2022 r. Mimo zgody magistratu i Tramwajów Śląskich okazało się, że na placu budowy niewiele się zmieniło. Na początku 2023 r. zarówno spółka, jak i miasto zerwały współpracę z wykonawcą przez opóźnienia i błędy w sztuce budowlanej. We wrześniu jeden wspólny przetarg na obie części inwestycji, tramwajową i drogową, ogłosiły Tramwaje Śląskie. Wygrała go firma KZN Rail z Krakowa.
– Najtrudniejszy czas jest za nami, 1,5 roku straconego przez nierzetelnego wykonawcę. Podpisaliśmy umowę z nowym wykonawcą, który ma bardzo dobre referencje. Rozmawialiśmy z wykonawcą, dżentelmeńskie umowy są również zawarte oprócz tych na piśmie i przynajmniej ja zrobię wszystko, aby poświęcić najbliższe miesiące codziennym wizytom na torowiskach wraz z inspektorami nadzoru. Wiemy, że to jest najważniejsza inwestycja ostatnich lat i chcielibyśmy, żeby zakończyła się w terminie – mówi Dariusz Wójtowicz, prezydent Mysłowic.
Remont obejmuje przebudowę blisko 1,5-kilometrowego odcinka linii tramwajowej, która biegnie przez ulice: Bytomską, Starokościelną, Szymanowskiego i Powstańców, pętli przy dworcu PKP i torowiska od pętli w stronę Sosnowca aż do mostu nad Przemszą. Przebudowy doczeka się także uciążliwe dla kierowców skrzyżowanie przy parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa, gdzie powstanie rondo. Inwestycja ma kosztować 46 182 325,27 zł i jest dofinansowana z projektów unijnych.