fot. Metropolia GZM

Zakodowanie biletu okresowego kupionego przez Portal Klienta lub pieniędzy, którymi zasililiśmy w ten sposób nasze konto; zgłaszanie awarii, które zaobserwowaliśmy w komunikacji miejskiej; możliwość sprawdzenia rozkładów jazdy Zarządu Transportu Metropolitalnego – te i inne czynności można wykonać teraz w jednym miejscu przy pomocy smartfona. Taką możliwość daje Mobilna Aplikacja Pasażera – Mobilny ŚKUP, którą można już pobrać na telefony z systemem Android. Jednym z celów aplikacji jest minimalizowanie kontaktu pasażera z newralgicznymi elementami systemu ŚKUP i w ten sposób przeciwdziałanie potencjalnemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa.

Do tej pory kupując bilet okresowy przez Portal Klienta ŚKUP lub doładowując w ten sposób swoją kartę, trzeba było ją później przyłożyć np. do kasownika, automatu lub parkomatu. Jest to konieczne, aby ta wirtualna transakcja została niejako ściągnięta z systemu centralnego i zakodowana na karcie ŚKUP. W trakcie epidemii koronawirusa Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia i Zarząd Transportu Metropolitalnego podejmują liczne działania w trosce o zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim pasażerom komunikacji miejskiej. Jednym z nich jest właśnie uruchomienie aplikacji Mobilny ŚKUP, dzięki której pasażerowie korzystający z transakcji online mogą minimalizować kontakt z newralgiczną infrastrukturą.

– Aplikacja ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM. Korzystanie z aplikacji mobilnej w czasie zagrożenia koronawirusem niesie ze sobą wiele korzyści. Opracowane przez nas narzędzie umożliwia zakodowanie biletów i zasileń Pieniądza Elektronicznego zakupionych na Portalu Klienta ŚKUP bez konieczności wizyty w kolekturze biletowej czy kiosku – mówi Adam Krakowczyk, dyrektor Departamentu Informatyki w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Oprócz wymienionych funkcjonalności narzędzie umożliwia też składanie wniosków o fakturę VAT i reklamacji, bez konieczności bezpośredniego kontaktu z Punktem Obsługi Pasażera czy Punktem Obsługi Klienta. Przy pomocy aplikacji zgłosimy także problem w infrastrukturze pojazdowej, przystankowej oraz w automatach i parkomatach ŚKUP z możliwością przesyłania zdjęć. W ten wygodny sposób będzie można m.in. przesłać informację o zbyt dużej liczbie pasażerów w danym pojeździe, dzięki czemu ZTM będzie mógł szybciej podjąć kolejne działania związane z dostosowaniem się do rządowych ograniczeń i obostrzeń związanych z obowiązującym stanem epidemii koronawirusa. Przypomnijmy, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia jednocześnie autobusem, tramwajem lub trolejbusem może jechać tylu pasażerów, ile wynosi liczba połowy miejsc siedzących.

Mobilny ŚKUP daje też dostęp do aktualnych rozkładów jazdy ZTM i umożliwia bezpośredni kontakt z organizatorem komunikacji poprzez wysyłane wiadomości. Aplikacja wyświetla także dane o posiadanej karcie (zapisane środki, ulgi, datę ważności) oraz daje możliwość zmiany hasła i kodu PIN, a nawet zablokowania karty.

Mobilna Aplikacja Pasażera – Mobilny ŚKUP póki co jest dostępna tylko w środowisku Android i można ją bezpłatnie pobrać ze sklepu Play.

Informacja prasowa