fot. Przedszkole nr 8 w Mysłowicach

Aby przedszkolni wychowawcy mogli jak najwięcej nauczyć nasze dzieci, sami muszą nieustannie się edukować. Właśnie tak dzieje się w Przedszkolu nr 8 w Mysłowicach, którego nauczyciele biorą udział w rozwijających projektach.

– Rozwój kompetencji kluczowych u dzieci rozpoczyna się już od pierwszych dni życia dziecka, a zadaniem nas, nauczycieli, jest wspieranie dziecka, przygotowanie go do dorosłości, sprawienie, by było gotowe do podejmowania wyzwań i emocjonalnie przygotowane na zmiany – mówi dyrektorka Przedszkola nr 8 w Mysłowicach Małgorzata Derdowska-Dąbrowska.

W ramach rozwijania kompetencji nauczycieli i networkingu wychowawcy „Ósemki” sięgają po nowoczesne i innowacyjne metody pracy z dziećmi. Stąd ich zaangażowanie we współpracę w ramach projektów eTwinning i czerpanie dobrych praktyk od zaprzyjaźnionego Niepublicznego Przedszkola Językowego „Smyki” w Tychach, które jest autorem i koordynatorem międzynarodowego projektu Erasmus+ Smile.

– Celem projektu jest rozwój kompetencji społecznych, matematycznych i językowych oraz inteligencji emocjonalnej u dzieci, która jest podstawą do zdrowego funkcjonowania dziecka w życiu dorosłym – wyjaśnia Anna Klimsiak-Czech, dyrektorka Niepublicznego Przedszkola Językowego „Smyki” w Tychach i koordynatorka projektu Erasmus+ Smile.

W miniony poniedziałek koordynatorka wspólnie z dwiema nauczycielkami tyskiej placówki Anną Czapnik i Klaudią Chęcińską przeprowadziły warsztaty i zajęcia job shadowingu dla wychowawców z Przedszkola nr 8 Mysłowicach. Nauczycielki w praktyce pokazały metody pracy z bajką oraz rozwijania inteligencji emocjonalnej z wykorzystaniem IT w edukacji przedszkolnej. Job shadowing to nowoczesny sposób dzielenia się dobrymi praktykami nauczycielskimi, gdzie nauczyciel uczestniczy w procesie, sprawdza metody i narzędzia na własnej skórze. To działanie jest synergią z programem eTwinning, także doskonałą okazją do upowszechniania wypracowanych przez partnerstwo narzędzi i metod pracy z najmłodszymi. W ramach działań projektowych Smile nauczyciele realizują zadania podzielone na cztery części: rozwój inteligencji emocjonalnej dziecka i samoregulacji, bajka jako metoda pracy z emocjami z wykorzystaniem narzędzi IT w edukacji przedszkolnej, rozwój kompetencji matematycznych i inteligencji przestrzennej na świeżym powietrzu oraz rozwój inteligencji logicznego myślenia poprzez gry planszowe i kodowanie. Odbyły się już trzy spotkania, każde trwające siedem dni: na Sycylii, w Łotwie i Irlandii. Tam nauczyciele pracowali w międzynarodowych zespołach metodami wypracowanymi wspólnie, wymieniając doświadczenia i wprowadzając innowacyjne rozwiązania w edukacji przedszkolnej.

W „Optymistycznej Ósemce” w Mysłowicach Anna Klimsiak-Czech zaprezentowała produkty projektu: książkę o emocjach napisaną z dziećmi, pacynkę, która pomaga maluchom zrozumieć emocje, płytę z piosenkami o emocjach nagraną metodą Peer-to-Peer oraz bazę pomysłów na zajęcia. Mysłowiccy nauczyciele zadawali wiele pytań, na które panie Klaudia i Ania chętnie odpowiadały, pokazując aplikacje i proste rozwiązania, jakie każdy nauczyciel może wdrożyć, by kształtować u dzieci umiejętność korzystania z narzędzi IT do nauki.

– Naszym celem jest, by dzieci, pokolenie przyszłości, były stabilne emocjonalnie, gotowe na zmiany, otwarte na pracę w różnorodnym kulturowo środowisku i potrafiły efektywnie wykorzystać dostępne narzędzia IT – mówi Anna Klimsiak-Czech.

Po zakończonych warsztatach każdy uczestnik otrzymał książkę z historyjkami o emocjach napisaną przez dzieci, uczestników projektu, wraz z ukrytymi w kodach QR pomysłami na pracę oraz zakładki z kodami QR do międzynarodowej bazy metod i materiałów wypracowanych w projekcie.

– Takie warsztaty, gdzie nauczyciele mogą uczestniczyć w zajęciach, doświadczać metod i wypróbować narzędzi, są najbardziej efektywną metodą rozwoju osobistego i placówki – podsumowuje Małgorzata Derdowska-Dąbrowska.

Informacja prasowa i foto: Przedszkole nr 8 w Mysłowicach