Dwutorowa linia tramwajowa w miejsce linii jednotorowej i rondo zamiast problematycznego skrzyżowania – to dwa najważniejsze elementy rewolucji torowo-drogowej w centrum Mysłowic. Ciężki sprzęt wjechał już na ulicę Bytomską i Starokościelną.

Prace rozpoczęły się od rozbiórki trakcji i frezowania jezdni. W kolejnych dniach drogowcy przystąpią do rozbiórki torowiska tramwajowego.

– Pierwszy etap jest przewidziany na rozbiórkę torowiska tramwajowego wraz z jezdnią, konstrukcją jezdni. Ciągi pieszych będą utrzymane w takim stanie jak teraz są, następnie po wykonaniu nowej nawierzchni jezdni zostaną rozebrane i wykonane nowe ciągi pieszych, chodniki, więc ruch pieszych dalej będzie utrzymany – mówi Michał Szwugier, kierownik robót Grupa NDI.

Inwestycja obejmuje przebudowę blisko półtorakilometrowego odcinka linii tramwajowej, która biegnie przez ulice: Bytomską, Starokościelną, Szymanowskiego i Powstańców, pętli przy dworcu PKP i torowisko od pętli w stronę Sosnowca aż do mostu nad Przemszą. Remontu doczeka się także uciążliwe dla kierowców skrzyżowanie przy parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa, gdzie powstanie rondo.

W porównaniu do stanu obecnego, po modernizacji zmieni się praktycznie wszystko. Niestety najbliższe kilkanaście miesięcy będzie dla wielu mieszkańców uciążliwe.

– Nareszcie udało się rozpocząć chyba najważniejszą inwestycję dla miasta Mysłowice, która była wyczekiwana myślę od dekad. Niestety będziemy mieli pewne utrudnienia i za to chciałbym przeprosić mieszkańców. Natomiast po zakończeniu inwestycji nareszcie doczekamy się dobrej drogi dla samochodów, pieszych i tramwajów – mówi Wojciech Chmiel, wiceprezydent Mysłowic.

– Ktoś kiedyś powiedział „coś za coś”. Jeżeli chcemy zrealizować tą piękną inwestycję i w przyszłości mieć takie rozwiązanie komunikacyjne w Mysłowicach, którego oczekujemy od dawna, no to niestety musimy przez pewien okres borykać się z pewnymi utrudnieniami – dodaje Piotr Styczeń, radny Mysłowic.

Od soboty 31 lipca tramwaj linii 14 przestał kursować do Mysłowic. Pasażerów wożą już autobusy zastępcze. Natomiast od 2 sierpnia zmienił się ruch organizacji dla pojazdów samochodów od skrzyżowania ulicy Bytomskiej z ulicą Słowackiego do skrzyżowania ulicy Starokościelnej z Krakowską.

– Chcemy, żeby Państwo na bieżąco śledzili zmiany jakie będą następowały, żeby wiedzieć gdzie się zatrzymywać, jak korzystać z ruchu, ponieważ sytuacja będzie dynamiczna cały czas, także te zmiany w komunikacji miejskiej będą na bieżąco aktualizowane – informuje Anna Górny, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Mysłowice.

Obecnie obowiązujące zmiany organizacji ruchu w centrum miasta dostępne są na portalu itvm.pl. Czytaj więcej: Zmiana w organizacji ruchu w centrum miasta. Rusza przebudowa linii tramwajowej nr 14.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace mają się zakończyć pod koniec września 2022 roku. Całość będzie kosztowała prawie 55 mln zł. Niespełna 23 mln zł pochłonie część drogowa i kanalizacyjna finansowana przez Mysłowice.