Interesujące zajęcia i praktyczne podejście do nauczania sprawiają, że dzieci szybciej i przyjemniej przyswajają wiedzę i umiejętności. Dlatego też szkoły coraz częściej wykorzystują drukarki 3D do druku pomocy naukowych. Takie kompleksowe laboratoria edukacyjne trafiły już do trzech mysłowickich szkół podstawowych, a dokładniej do SP 4, SP 10 i SP 13.
– SkriLab to jest program, który polega na wzbogaceniu kompetencji w zakresie technologii IT nauczycieli, po to żeby potem przekazać te umiejętności dzieciom. Będzie u nas realizowany na takich przedmiotach, jak matematyka, fizyka, chemia, biologia, geografia, technika i w edukacji wczesnoszkolnej – mówi Małgorzata Matyszczak, dyrektor SP 13.
Makiety narządów wewnętrznych, mapy czy nawet szachy – te wszystkie pomoce naukowe można po prostu wydrukować, jednocześnie angażując w to dzieci.
– Podstawą jest tutaj drukarka 3D, ale również różnego rodzaju roboty, które dzieci będą mogły same wykonywać ze specjalnych klocków. To pomoże im we wzbogacaniu swoich kompetencji w zakresie właśnie tych nowoczesnych technologii, a zarazem bardzo urozmaici sam proces lekcyjny. Nie tylko teoria, ale też praktyka – dodaje Małgorzata Matyszczak.
Oprócz samej drukarki w skład laboratorium wchodzą również m.in. roboty edukacyjne, zestawy konstrukcyjne, platformy do projektowania 3D, biblioteka online z ponad 60 tysiącami modeli 3D, narzędzia programistyczne czy baza scenariuszy lekcji.
– Bardzo ważnymi są treści edukacyjne, ale też nauczyciel, który stoi w centrum. Potrzeba jest zaangażowania tego mentora w dużo większym stopniu, jeżeli chcemy, żeby dzieciaki rzeczywiście nabrały tej pasji do edukacji i chciały się dalej uczyć – mówi Aleksandra Orkan-Łęcka, Skriware.
Dzieci od najmłodszych lat doświadczają różnych zjawisk poprzez zabawę, a odchodzenie od tradycyjnego sposobu nauczania opartego na teorii i zapamiętywaniu na rzecz eksperymentów ma wpływ na zaangażowanie ucznia na lekcji, a tym samym przyswajanie wiedzy.