Budowa Drogowej Trasy Średnicowej Wschód znajdzie się w opracowywanej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię koncepcji rozwoju połączeń drogowych w regionie. To bardzo dobra informacja, zwłaszcza dla naszego miasta. Po długiej ciszy inwestycja wraca na agendę. Jej zrealizowanie zmieni całkowicie ruch komunikacyjny w Mysłowicach, uwalniając miasto od dramatycznie uciążliwych korków.
DTŚ Wschód planowana jest od wielu lat. Ma być przedłużeniem obecnej Drogowej Trasy Średnicowej z Gliwic do Katowic, łącząc Mysłowice, Jaworzno i Sosnowiec. I właśnie te trzy miasta podpisały porozumienie o wspólnej realizacji wschodnich odcinków trasy. Błędy formalne w dwóch wnioskach na dofinansowanie wschodniej DTŚ spowodowały jednak odrzucenie projektu budowy.
Liderem Jaworzno
Nieprzyjęte przez marszałka woj. śląskiego wnioski opracowali urzędnicy miejscy z Jaworzna. Zgodnie z porozumieniem trzech miast, Jaworzno jako lider porozumienia zajęło się projektami drogowymi. Wcześniej kłopoty wywołało ograniczenie unijnego dofinansowania pojedynczego projektu do wysokości 25 proc. puli unijnych środków na budowę i remonty dróg wojewódzkich, które przyznano do 2020 roku.
W efekcie tych zmian marszałek woj. śląskiego zezwolił na podzielenie projektu budowy DTŚ Wschód na dwa oddzielne zadania. Każde mogło otrzymać maksymalne wsparcie do wysokości 147 mln zł, co razem dałoby 85 proc. kosztów projektowanej inwestycji. Za nowymi zasadami rozdziału pieniędzy miały pójść dwa wnioski. Ale te sporządzono z błędami. Inwestycja zawisła w powietrzu. Teraz znajdzie się w koncepcji rozwoju połączeń drogowych GZM.
W ocenie władz GZM, szczególnie znanym i ważnym projektem jest budowa DTŚ Wschód. Metropolia zamierza włączyć się w przedsięwzięcie w sposób umożliwiający jego zrealizowanie
Jeszcze przed utworzeniem metropolii zamówione zostało studium transportowe, które będzie gotowe w przyszłym roku. Trwają też prace nad programem strategicznym do 2022 roku, który będzie podstawą działań metropolii związanych z nową perspektywą UE. Opracowanie dokumentów poprzedziły konsultacje społeczne, podczas których gminy zgłosiły propozycje inwestycyjne do koncepcji rozwoju drogownictwa w regionie.
Odnogi DTŚ-ki
W ocenie władz GZM, szczególnie znanym i ważnym projektem jest budowa DTŚ Wschód. Metropolia zamierza włączyć się w przedsięwzięcie w sposób umożliwiający jego zrealizowanie. Kiedy to nastąpi i jakim kosztem, trudno w tej chwili powiedzieć.
Gminy sygnalizują także potrzebę budowy DTŚ w kierunku północnym. Mówi się również o projekcie trasy N-S w Rudzie Śląskiej oraz Bytomskiej Centralnej Trasie Północ-Południe, która ze względów formalnych nie otrzymała dofinansowania w ubiegłym roku.