Obrazy rodem spod pędzla barokowych mistrzów, słynne portrety postaci o twarzach… uczniów II Liceum Ogólnokształcącego – te ciekawe zdjęcia to efekt projektu fotograficznego zatytułowanego „Wychodzimy z cienia”. Do niezwykłej sesji zapozowali uczniowie klasy II C.

Przybliżają malarstwo baroku i renesansu

Ta inicjatywa to pomysł polonistki, Alicji Zdziechiewicz. Nauczycielka postanowiła w ten ciekawy sposób przybliżyć licealistom sztukę dawną, a konkretnie malarstwo baroku i renesansu. Zamiast oglądać obrazy w książkach i uczyć się na pamięć tytułów czy autorów, uczniowie mogli samodzielnie wcielić się w postacie uwiecznione na płótnie przez malarzy.

– Wyszłam z założenia, że jeżeli uczniowie wejdą w role bohaterów, to lepiej zapamiętają cechy barokowego malarstwa i zasady, jakimi się rządziło – opowiada Alicji Zdziechiewicz, nauczycielka.

Tytuł projektu, który brzmi „Wychodzimy z cienia”, nie jest przypadkowy. Nawiązuje bowiem do malarstwa barokowego, które opiera się głównie na kontraście, silnym światłocieniu.

Poznali epokę… od podszewki

Młodzież świetnie się bawiła przywdziewając kostiumy rodem z minionych epok, niektóre elementy, m.in papierowe kryzy, przygotowali samodzielnie. Klasa zadbała także o odpowiednie dekoracje. Natomiast piękne stroje użyczył licealistom Zespół Muzyki Dawnej „Canta”. Uczniowie dowiedzieli się wiele nowego, jeśli chodzi o warstwy ubioru, ówczesną bieliznę, buty, ale także kanon fryzur – by jak najwierniej odtworzyć sceny z obrazów, musieli poznać epokę, nomen omen, od podszewki.

– Przede wszystkim uczniowie dobrze się bawili. Przy wykorzystaniu tego typu zabawowych form młodzież nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, że właśnie się uczy. Uczniowie chętnie robili zdjęcia, pozowali, bawili się tym, ale jednocześnie była to dla nich lekcja z epoki – dodaje Zdziechiewicz.

Na zakończenie – konkurs

Niektóre obrazy to wierne reprodukcje, inne są formą żartu. Podmieniony, drobny rekwizyt zmienia zdjęcie w igraszkę, dzieło sztuki wchodzi w niemy dialog ze współczesnością.

Sesja była nie tylko inspirującą formą lekcji polskiego, ale także pretekstem do zorganizowania konkursu dla uczniów – ci, którzy rozpoznają dzieła i ich wybitnych autorów, mogą liczyć na dodatkową, celującą ocenę w dzienniku.

Poniżej możecie podziwiać efekty projektu, autorką zdjęć jest Daria Umanska.