ZUS uruchomił pierwszą aplikację mobilną: mZUS. Dzięki niej będzie można złożyć wniosek o świadczenia rodzinne, np. „500 plus” czy „Dobry start”.
– Chcemy dać naszym klientom jak najszersze możliwości wnioskowania o świadczenia wypłacane przez ZUS. Wychodzimy z założenia, że należy ułatwić rodzicom, w każdy możliwy sposób, staranie się o środki. Doskonale wiemy, że zajmowanie się dzieckiem i domem kosztuje mnóstwo czasu. Liczymy, że dzięki aplikacji uda się jeszcze skrócić czas wnioskowania o świadczenia – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezeska Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Wnioski przez całą dobę
Możliwość złożenia wniosków drogą elektroniczną to przede wszystkim ogromna wygoda dla rodziców, którzy sami decydują, kiedy to zrobić: rano, w południe czy wieczorem.
– Z naszych raportów wynika, że wnioski o świadczenia składane są praktycznie przez całą dobę. Z elektronicznego ZUS-u rodzice korzystają zarówno wcześnie rano, jak i po północy. A dzięki elektronizacji można starać się o środki także w weekendy, kiedy tradycyjne odwiedzanie urzędów jest niemożliwe – dodaje Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS-u województwa śląskiego.
„500 plus” i „Dobry start” w aplikacji mZUS
Ułatwieniu w składaniu wniosków ma służyć aplikacja mZUS. Przeznaczona jest dla osób, które mogą skorzystać ze świadczeń dla rodzin. W początkowym okresie funkcjonowania klienci będą mogli złożyć za jej pośrednictwem wnioski o świadczenie „Dobry start”, czyli 300+, i o świadczenie wychowawcze 500+, tj. DS-R, DS-O, DS-S oraz SW-R i SW-O. W dalszej perspektywie zostanie ona rozszerzona o kolejne świadczenia dla rodzin: wnioski RKO i dofinansowanie do żłobków.
– Wnioski są przygotowane w formie intuicyjnych kreatorów. Jeśli klient wcześniej składał do ZUS-u wniosek o 300+ lub 500+ i przyznaliśmy mu świadczenie, może na jego podstawie utworzyć nowy wniosek. Do kreatora pobiorą się wszystkie dane z poprzedniego wniosku. Jeśli coś się zmieniło, można to poprawić – wyjaśnia rzeczniczka.
Jedna aplikacja wiele możliwości
W aplikacji klient będzie miał dostęp do wniosków, które trafiły do ZUS-u różnymi kanałami: przez aplikację mZUS, PUE ZUS, bankowość elektroniczną lub system Emp@tia. Dzięki niej będzie też mógł podejrzeć dane o wypłatach świadczeń. Będzie widoczna kwota świadczenia i termin jego wypłaty. Poprzez aplikację istnieje możliwość nawiązania telefonicznego kontakt z centrum obsługi telefonicznej, pod warunkiem, że na swoim urządzeniu zezwoli się na takie połączenie. Aplikacja prowadzi nas też do strony z rezerwacją e-wizyty w Zakładzie, a także pozwala odczytać wiadomości, które pojawiły się na profilu PUE klienta.
Aplikacja tylko z profilem PUE
Aby aktywować aplikację, klient musi połączyć ją ze swoim profilem PUE. Oznacza to, że bez posiadania profilu PUE nie będzie można skorzystać z aplikacji. Aplikacja mZUS przeznaczona jest na urządzenia mobilne z systemami operacyjnymi Android i iOS. Klient powinien pobrać ją wyłącznie ze sklepów Google Play oraz App Store. Szczegółowe informacje, jak zainstalować i połączyć aplikację z kontem PUE, znajdują się tutaj.
Informacja prasowa ZUS-u