fot. PAP/M. Kmieciński

Jaworzno zostało uznane za optymalne miejsce na produkcję Izery, realizowanego przez ElectroMobility Poland polskiego debiutu w dziedzinie elektrycznych samochodów osobowych. Już jesienią 2021 r. ma nastąpić symboliczne „wbicie łopaty” pod nową inwestycję, a na 2024 r. planowane jest rozpoczęcie produkcji aut w nowej fabryce.

Ogłoszenie lokalizacji fabryki Izery i uroczyste podpisanie memorandum o współpracy przy przygotowaniu terenu pod budowę pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych miało miejsce 15 grudnia w Katowicach. Sygnatariuszami memorandum byli: Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska, Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland, Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego, Jarosław Wieczorek, wojewoda śląski, dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Paweł Silbert, prezydent Jaworzna oraz Józef Kubica reprezentujący Lasy Państwowe.

– Wybór Śląska nie jest przypadkowy. To tutaj bije przemysłowe serce Polski. Śląsk to jest również ten region, który bardzo mocno postawił na przemysł samochodowy – powiedział minister klimatu Michał Kurtyka. – Bardzo ważne jest, abyśmy jako kraj mogli zaistnieć w tej wielkiej elektromobilnej rewolucji przemysłowej od strony producenta pojazdów, bo to on będzie za sobą niósł cały łańcuch dostawczy, jeśli chodzi o podwykonawców i komponenty – dodał.

Dzięki inwestycji powstanie 15 tys. nowych miejsc pracy, 3 tys. w samym zakładzie, a pozostałych 12 tys. dla dostawców i kooperantów.

– To ogromna szansa dla całego regionu. Wszyscy partnerzy będą musieli połączyć siły, aby urzeczywistnić to wielkie marzenie, jakim jest polska marka samochodów elektrycznych –zaznaczył minister.

Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland, poinformował, że Jaworzno zostało wybrane spośród 30 analizowanych lokalizacji.

– Jaworzno ma wszystkie atuty województwa śląskiego, tutaj mamy świetną bazę dostawców. Każdy komponent Izery może być wyprodukowany na Śląsku. Jaworzno też ma bardzo dobrą bazę naukowo-techniczną i bardzo dobrych pracowników, którzy znają branżę motoryzacyjną – uzasadniał wybór Zaremba.

Uzupełnił, że miasto dysponuje odpowiednio dużym terenem pod budowę i położonym obok terenem dla kluczowych dostawców oraz zapewnia dostęp do wszystkich niezbędnych mediów.

– Ten wybór jest też podyktowany bardzo dobry klimatem, jaki udało się wokół tego miejsca stworzyć. Władze samorządowe, regionalne, KSSE i Lasy Państwowe – to są ci aktorzy, którzy zaangażowali się, by ta fabryka powstała. W takich miejscach aż chce się inwestować – podkreślał Piotr Zaremba.

Fabryka powstanie na terenach leśnych pomiędzy Elektrownią Jaworzno III, jaworznickim Łubowcem a Wysokiem Brzegiem, nieopodal węzła Brzęczkowice.

– Ponieważ jako miasto jesteśmy nastawieni na innowacyjność, oferujemy sprawność, pracowitość determinację – mówił Paweł Silbert, prezydent Jaworzna. – To w naszym mieście na drogi wyjechał pierwszy autobus elektryczny w Polsce. Byliśmy także nominowani do prestiżowej nagrody EU Urban Road Safety Award. Fabryka pierwszego polskiego samochodu elektrycznego doskonale wpisuje się w nasze działania i mamy nadzieję, że będzie pociągać za sobą kolejne szanse na rozwój naszych przedsiębiorców i mieszkańców – podkreślał.

– Będziemy ten projekt wspierać, bo to jest projekt fundamentalny dla rozwoju Śląska. Ta decyzja jest dla nas historyczna – zaznaczył Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego.

Inwestycja w Jaworznie, jako strategiczna dla rozwoju Polski, otrzyma wsparcie finansowe państwa. Planowaną lokalizację zobaczycie na mapie poniżej.

Źródło: PAP MediaRoom