fot. arch. BP Tomasz Żak

O stypendium w wysokości 7 tys. zł mogą starać się najzdolniejsi uczniowie szkół średnich w naszym województwie. Do 10 stycznia przedłużony został nabór wniosków w projekcie „Śląskie. Inwestujemy w talenty Plus”.

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego już od ośmiu lat prowadzi program stypendialny, który ze względu na nową perspektywę funduszy unijnych w tym roku zmienił nazwę. „Śląskie. Inwestujemy w talenty Plus” to pierwsza edycja projektu w nowej odsłonie, do którego w tym roku zaproszeni są nie tylko uczniowie szkół ogólnokształcących, artystycznych i techników, ale także szkół branżowych pierwszego stopnia. Mogą oni złożyć wniosek o stypendium na bieżący rok szkolny w wysokości 7 tys. zł, pod warunkiem, że uczą się w szkole na terenie województwa śląskiego i mają średnią ocen minimum 5,00 (uczniowie klas pierwszych) lub 4,75 (uczniowie klas wyższych), a dochód w ich rodzinach nie przekracza 2 359 zł na osobę lub 2 674 zł w rodzinach z dzieckiem z niepełnosprawnościami.

Pieniądze ze stypendium można wykorzystać m.in. na zakup pomocy dydaktycznych, także tych elektronicznych, wyposażenie miejsca do nauki w domu, opłacenie kursów, szkoleń czy korepetycji, a także na wiele innych rzeczy, o których przeczytacie w regulaminie. Wszystkie informacje o projekcie są dostępne tutaj. Dowiecie się stąd również szczegółowo, jak złożyć wniosek. Ze względu na ogromne zainteresowanie, nabór został przedłużony do 10 stycznia.

Bieżąca edycja projektu jest rekordowa pod względem przeznaczonych na nią środków. Zarówno w roku szkolnym 2023/2024, jak i 2024/2025 przyznanych zostanie tysiąc stypendiów, więc do zdolnej młodzieży trafi w sumie 14 mln zł – po 7 mln zł rocznie. Dla porównania w ubiegłym roku szkolnym na stypendia przeznaczono 4,6 mln zł.

Jak informuje Sławomir Gruszka, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, w ciągu siedmiu edycji z programu stypendialnego skorzystało ponad 5,5 tys. uczniów.

– W siódmej edycji wsparcie stypendialne trafiło łącznie do 916 uczennic i uczniów. 826 z nich uczyło się w liceum, 90 w technikum. Wśród nich znalazły się 34 osoby z niepełnosprawnościami. Co czwarty stypendysta za najpoważniejszą barierę w swoim rozwoju uznał ograniczenia finansowe rodziny. Prawie co drugi stypendysta dzięki projektowi brał udział w dodatkowych zajęciach. Najczęściej były to kursy językowe, korepetycje przedmiotowe i wycieczki edukacyjne lub obozy językowe – wymienia Sławomir Gruszka.