W Pracowni Integracji Sensorycznej uczniowie z autyzmem oraz aspergerem będą mogli ćwiczyć pod okiem wykwalifikowanego terapeuty. Zajęcia pozwolą im przezwyciężać trudności związane z zaburzeniami rozwoju. Tego typu pracownia została otwarta w Gimnazjum nr 3 w Mysłowicach.
– Dzięki tej pracowni uczniowie z różnego rodzaju dysfunkcjami mogą odbywać zajęcia, mogą pracować nad rozwojem różnych części ciała, mogą się wyciszać i uspokajać. Te zajęcia prowadzimy na razie dla czwórki uczniów, ponieważ te dzieci maja orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – mówi Joanna Pniok, dyrektor Gimnazjum nr 3.
Sala służyć będzie dzieciom z autyzmem i aspergerem, które uczęszczają do klas integracyjnych. Poprowadzi je specjalistka posiadająca uprawnienia do prowadzenia tego typu zajęć, która jest także nauczycielem w mysłowickiej szkole specjalnej.
Liczne urządzenia umożliwią różnorodne ćwiczenia. Dzieci będą mogły korzystać m.in. z łóżka do masażu, piłek do ćwiczeń, rzutek, zabawek służących do ćwiczenia ścisku i zręczności rąk, urządzeń do ćwiczenia równowagi czy gimnastycznego batutu.
Wyposażenie pracowni zostało sfinansowane przez szkołę oraz miejscową radę osiedla, której działacze podkreślają, że starają się wspierać miejscowe placówki oświatowe.
– Przeznaczyliśmy na ten cel ze środków rady osiedla kwotę 5 tysięcy złotych. Po przeanalizowaniu potrzeb to dofinansowanie skutkuje otwarciem sali. Jest to tym ważniejsze, że sala jest przeznaczona dla dzieci niepełnosprawnych – podkreśla Krzysztof Makowiecki, Przewodniczący Zarządu Osiedla.
Terapia Integracji Sensorycznej ma postać „naukowej zabawy”, w której używany jest specjalistyczny sprzęt stymulujący układ nerwowy. Poprzez ćwiczenia z terapeutą kształtuje się oraz poprawia połączenia synaptyczne w układzie nerwowym, co wpływa na właściwe przetwarzanie informacji zmysłowych, a w konsekwencji poprawia funkcjonowanie dziecka.