W czwartek 25 września województwo śląskie podpisało kontrakt z rządem dotyczący najważniejszych inwestycji w regionie. Tak zwany Kontrakt Terytorialny przewiduje 41 miliardów złotych dla województwa śląskiego na inwestycje, których realizację zaplanowano do 2023 roku. Na tej liście znalazły się budowa Drogowej Trasy Średnicowej oraz drogi ekspresowej S1 przez Mysłowice.
Kontrakt zawiera listę z inwestycjami, które zostały podzielone na dwie kategorie: podstawowe oraz warunkowe. W wielu przypadkach finansowy udział w inwestycjach będą musiały zadeklarować także miasta, których dotyczą inwestycje.

Drogowa Trasa Średnicowa
O budowie kolejnego odcinka tej drogi przez Mysłowice mówiło się od lat. W celu dojścia do realizacji inwestycji trzy miasta: Mysłowice, Jaworzno i Sosnowiec podpisały porozumienie, na mocy którego wspólnymi siłami przygotowują się do realizacji strategicznej dla tych miast inwestycji.

– Budowa Drogowej Trasy Średnicowej będzie inwestycją o dużym znaczeniu gospodarczym. Jak w wielu podobnych przypadkach tereny zlokalizowane przy trasie będą bardziej atrakcyjne dla inwestorów i zachęcające do rozwoju i inwestycji w Mysłowice. – mówił już podczas podpisania umowy z sąsiednimi miastami prezydent Mysłowic Edward Lasok.

Aktualnie trwają prace projektowe nowych odcinków. Na początku sierpnia br. rozstrzygnięto przetarg na projekt, który wygrała firma Egis Polska Inżynieria Sp. z o. o. z Warszawy oraz Przedsiębiorstwo Projektowo – Usługowe Inkom z Katowic. Projekt ma być gotowy we wrześniu 2015 roku.

Budowa mysłowickich odcinków DTŚ znajduje się na liście inwestycji warunkowych. Opublikowana lista inwestycji podstawowych i warunkowych nie stanowi rankingu. Oznacza to, że inwestycja znajdująca się na pierwszym lub ostatnim miejscu którejkolwiek z list, nie mówi o jej hierarchicznym znaczeniu i pewności odnośnie realizacji. Faktem natomiast jest, że realizacja inwestycji z listy warunkowej będzie uzależniona od tego, czy znajdą się środki z zasobów unijnych na ich realizację. Za umiejscowienie budowy DTŚ Wschód (II etap) na liście warunkowej zadecydowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Budowa około 10 kilometrowego odcinka odbywać się będzie w dwóch etapach. Pierwszy ma biec od węzła Wilhelmina w Katowicach do węzła Jęzor w Sosnowcu i tym samym stanowić obwodnicę Mysłowic, natomiast drugi jest zaplanowany z Mysłowic przez Sosnowiec do planowanego węzła Bór na trasie S1. Prace budowlane mają się rozpocząć w latach 2016-2017, natomiast łączny koszt ich realizacji to około 900 milionów złotych – pierwsza część to około 300 mln. zł, a druga około 600 mln zł.

Co istotne II etap budowy DTŚ Wschód realizowany będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Program Krajowy). Oznacza to zatem, że inwestycja ta będzie konkurowała z wnioskami płynącymi z całego kraju. I etap budowy DTŚ Wschód będzie natomiast finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego w ramach projektów kluczowych (konkuruje zatem wyłącznie z wnioskami płynącymi z miast położonych na terenie woj. śląskiego).

– Jako miasto będziemy partycypować w granicach 15 % całej inwestycji. Natomiast jeśli sytuacja będzie korzystna, ten procent będzie mógł ulec zmianie, być może finansowanie nie będzie wymagało takich środków z naszego budżetu. Rozmowy są już prowadzone, jeśli to się uda, to będzie fantastyczna sytuacja dla Mysłowic. – mówi prezydent Edward Lasok.

Droga ekspresowa S1
Do najważniejszych inwestycji drogowych należy też budowa trasy S1 z Bielska-Białej do Pyrzowic. Ta inwestycja ma kosztować niebagatelną sumę 3,5 miliarda złotych. Ta droga, która znajduje się na liście podstawowych inwestycji do realizacji, będzie przebiegać przez Mysłowice. Zgodnie z piątym, rekomendowanym przez Generalną Dyrekcję wariantem przebiegu drogi (od Pyrzowic do Bielska- Białej), w mysłowickich Kosztowach będzie zlokalizowany węzeł; budowę zaplanowano ok. 10–15 km na wschód od obecnej dwujezdniowej drogi krajowej nr 1.