Miasto Jaworzno złożyło wniosek o dofinansowanie, podzielonej na dwa etapy, budowy Drogowej Trasy Średnicowej w kierunku wschodnim. Termin składania wniosków upłynął 29 grudnia. O 588 mln złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego, w ramach „działania 6.1. drogi wojewódzkie”, ubiega się 29 projektów inwestycyjnych z województwa śląskiego.
Śląskie samorządy walczą o unijne pieniądze na drogi wojewódzkie. Dofinansowania określone przez autorów 29 projektów, osiągnęły łącznie wartość 2,9 mld zł, przy czym marszałek ma do rozdysponowania tylko 588 milionów zł.
Jeszcze w grudniu budowa DTŚ Wschód wisiała na włosku gdyż marszałek zmienił reguły odnośnie wysokości możliwego dofinansowania. Po drugiej już zmianie reguł przez marszałka, inwestycja ma szansę na realizację. Marszałek podtrzymał decyzję, że pojedynczy projekt nie może otrzymać więcej niż 25% dofinansowania. Zezwolił jednak na podzielenie projektu dotyczącego budowy DTŚ na dwa osobne zadania. W ten sposób o dofinansowanie będą ubiegać się nie jeden, a dwa osobne projekty. Każdy będzie mógł liczyć na maksymalne dofinansowanie w wysokości 147 mln zł, co daje ok. 85%.
Jaworzno złożyło nie jeden, a dwa wnioski dotyczące DTŚ. By wkład własny miast nie przekroczył ich możliwości finansowych, inwestycja została podzielona na dwa etapy.
Wnioski do urzędu marszałkowskiego złożyło Jaworzno – lider porozumienia zawartego w 2013 roku przez trzy miasta: Jaworzna, Sosnowca oraz Mysłowic. Plany dotyczące budowy DTŚ Wschód odnoszą się do dwóch nitek: z Katowic do Sosnowca oraz z Katowic do Jaworzna. W ramach obecnego konkursu partnerzy starają się o uzyskanie dofinansowania tej biegnącej z Katowic do Jaworzna. Jej projekt podzielony został na dwa etapy:
- Węzeł Lwowska – Obrzeżna Zachodnia (połączenie Wilhelminy w Katowicach z Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach);
- Węzeł Partyzantów – Węzeł Jęzor (czyli od skrzyżowania ulic Partyzantów z Hutą Rozalii w Mysłowicach, odkąd pobiegnie za kąpieliskiem w Parku Słupna i dalej w kierunku na Jaworzno, gdzie ma połączyć się z drogą nr 79 i S1).
Wartość pierwszego etapu oszacowano na ponad 146 mln zł, przy wnioskowanym dofinansowaniu w wysokości ponad 124 mln zł. Z kolei drugi etap ma kosztować 187 mln zł, przy dofinansowaniu 147 mln zł.
Teraz wnioski poddawane są ocenie.
– Nim zostanie podjęta decyzja o przyznaniu dofinansowania wnioski muszą przejść przez system oceny. Istotne znaczenie do uzyskania decyzji o dofinansowaniu będzie miał stopień przygotowania inwestycji do realizacji – czytamy w komunikacie prasowym urzędu marszałkowskiego
Termin rozstrzygnięcia konkursu zaplanowano na marzec.