Performance, video-art, land art… te pojęcia nie są już obce mysłowiczanom, którzy poznawali sztukę współczesną w Muzeum Miasta Mysłowice. Cykl zatytułowany „Słownik Sztuki” prowadziła Agata Szymanek. Ostatnie spotkanie poświęcone było nowym mediom.

Zagadnienia dotyczące sztucznej inteligencji, robotów. Sztuka, która wchodzi w interakcję z grami komputerowymi, wirtualną rzeczywistością… Podczas kwietniowego spotkania uczestnicy mogli poznać sztukę, która w niezwykły sposób prowadzi dialog z technologią.

– Moim zdaniem warto robić takie wykłady po to, żeby ludzie nie bali się tej sztuki współczesnej, która może wydawać się dosyć niezrozumiała i przez to zniechęca czasami widza do jej doświadczania. – mówi Agata Szymanek, prelegentka

Uczestnicy cyklu na każdym spotkaniu poznawali sztukę przyglądając się przygotowanym przez prelegentkę zdjęciom i nagraniom. Wsłuchiwali się także w ciekawostki i definicje, które przybliżały im nieznane dotąd pojęcia. Mysłowiczanie przyjrzeli się bliżej m.in instalacjom. Dowiedzieli się, ile treści i emocji przekazywać może zgrupowanie obiektów w przestrzeni, których widz może bezpośrednio doświadczyć.

– Uwielbiam sztukę współczesną i chciałabym zarazić ludzi tą fascynacją. To jest ogromne zjawisko, z mnóstwem ciekawych elementów, a wydaje mi się, że ludzie podchodzą do niego sceptycznie z samego założenia, bez poznania, negują sztukę współczesną jako coś niedostępnego. – dodaje Szymanek

Agata Szymanek to Doktorantka Środowiskowych Studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Artystka zajmuje się głównie malarstwem i pracą w technice kolażu. Obroniła dyplom z wyróżnieniem w 2014 roku na tej samej uczelni w katedrze malarstwa w pracowni prof. Jacka Rykały. Brała udział w wystawach w Polsce i za granicą. Najważniejsze z nich to 9 Triennale Grafiki Polskiej, wystawa na festiwalu DUMBO arts, organizowana przez konsulat RP w Nowym Jorku w Little Poland Gallery oraz wystawa Najlepsze Dyplomy ASP, która odbyła się w Wielkiej Zbrojowni ASP w Gdańsku. W 2016 r. Została zakwalifikowana do listy finałowej Międzynarodowego Konkursu Sztuki Współczesnej w Dubaju dla artystów wizualnych oraz do 12 Konkursu Gepperta, gdzie otrzymała nagrodę Anonimowego Fundatora.