„Przyjaciele z moich lektur” – to hasło zajęć literackich dla uczniów klas III Szkoły Podstawowej nr 9, jakie odbyły się 12 i 15 maja w Czytelni Głównej miejskiej biblioteki. Ich celem było uświadomienie dzieciom potrzeby przyjaźni i bezinteresownej chęci pomagania oraz zachęcenie do sięgnięcia po wartościowe książki z bibliotecznych półek.

Na początku spotkań dzieci odpowiadały na pytania: kto to jest przyjaciel, co jest najważniejsze w przyjaźni, czym kierujemy się przy wyborze przyjaciela. Dzieci dowiedziały się, że patrząc na kogoś oceniamy ubranie, fryzurę, ale to, co w człowieku najważniejsze – charakter, talenty, stosunek do innych ludzi – jest niewidoczne na pierwszy rzut oka.

Krzyżówka z hasłem „Książka to twój najlepszy przyjaciel” była wstępem do części spotkania poświęconej książkom. Inspiracją do rozmów o książkowych przyjaciołach stały się zarówno znane dzieciom szkolne lektury: „Dzieci z Bullerbyn”, „Oto jest Kasia”, „Plastusiowy pamiętnik”, jak i książki zaprezentowane przez bibliotekarkę: „Mikołajek i inne chłopaki”, „Hania Humorek”, „Dynastia Miziołków” oraz „Zezia i Giler”. Uczestnicy spotkania dyskutowali, który z poznanych literackich bohaterów mógłby zostać ich przyjacielem i dlaczego akurat ten.

Zajęcia inspirujące do czytania odbyły się w Czytelni Głównej także 16 i 17 maja, tym razem uczestniczyli w nich uczniowie klas I i II Szkoły Podstawowej nr 2. Przygodę z książką dzieci rozpoczęły od poznania historii pisma – od rysunków naskalnych, przez pismo węzełkowe, obrazkowe, klinowe aż do używanego współcześnie alfabetu. Dowiedziały się również, że przed wynalezieniem papieru pisano na kamieniach, korze, glinianych tabliczkach, papirusie i pergaminie.

Uczniowie poznali także różne formy książki: rękopiśmienną, drukowaną i współczesną – elektroniczną oraz próbowali zapisywać informacje za pomącą sznurka i węzełków, obrazków oraz patyczków na tabliczkach z plasteliny – i te ćwiczenia bardzo ich zainteresowały. Następnie odbyła się pogadanka dotycząca czytania: czy i dlaczego warto czytać oraz jakie są korzyści z czytania. Okazało się, że ulubione książki drugoklasistów to „te, które rozśmieszają, rozbudzają wyobraźnię, z których mogą nauczyć się lub dowiedzieć czegoś nowego”.