II Liceum Ogólnokształcące realizuje europejski program „Erasmus +”, w ramach którego do szkoły przyjechali goście z Turcji, Włoch oraz z Niemiec. Dzięki udziałowi w programie młodzież ma okazję nie tylko podszlifować swoje językowe umiejętności, ale ma także okazję nawiązać międzynarodowe przyjaźnie.
– Projekt rozpoczął się we wrześniu, mieliśmy już dwa spotkania projektowe, to jest już trzecie. Pierwsze odbyło się w Polsce, drugie we Włoszech i trzecie ponownie w Polsce. Nasz projekt polega na pracy nad szeroko rozumianym pojęciem dyskryminacji. Działamy na wielu polach, rozmawiając o dyskryminacji. Dyskryminacja niestety istnieje; jest ona wśród nas, sami często dyskryminujemy lub jesteśmy świadkami dyskryminacji. Musimy się na to uwrażliwić – to jest nasza najważniejsza działalność. – wyjaśnia Katarzyna Garus – Poniatowska, szkolny koordynator programu.
Program Erasmus + działa od początku 2014 roku i niejako zastąpił funkcjonujące wcześniej programy, takie jak Comenius, czy Leonardo da Vinci. Uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego w ramach swojego projektu uczą się czym jest dyskryminacja nie tylko poprzez wykłady i rozmowy. Młodzież regularnie odwiedza ośrodki wychowawcze, domy pomocy społecznej, czy osoby niepełnosprawne.
– Żyjemy w czasach, gdzie wiele ludzi jest „zamkniętych”, wolą siedzieć w domach, grać na komputerze, ich życie to facebook i ty podobne rzeczy, a udział w Erasmusie jest bardzo socjalizacyjny. Ludzie wywodzący się z różnych środowisk, a przez udział w programie mogą się ze sobą zżyć. – mówi Aureliusz Żak, uczeń II LO.
W czwartek w auli mysłowickiej szkoły odbyło się spotkanie integracyjne uczestników projektu „Stop Dyskryminacji! Tak dla integracji!”. Licealistów odwiedził wiceprezydent Grzegorz Brzoska, który uczestnikom projektu pogratulował udziału w Erasmusie.
Młodzi ludzie mieli czas by porozmawiać o swoich doświadczeniach, ale także wspólnie spędzić miłe chwile. O program artystyczny zadbali uczniowie II LO.
– Przede wszystkim dużo śpiewania – mamy przygotowane piosenki w językach krajów biorących udział a tym projekcie. Będziemy także tańczyć belgijkę. Dziś nastawiamy się na radosną zabawe i dużo pozytywnej energii. – wyjaśnia Daniel Matuszyński, uczeń II LO.
Realizacja różnorodnych działań, w dodatku z udziałem partnerów z trzech państw o różnych kulturach i różnych podejściach do problemów społecznych, z całą pewnością pozwoli uczniom II LO nauczyć się empatii i pozwoli zapobiegać dyskryminacji osób, które muszą się z nią zmagać.