Czy tego chcemy, czy nie substancje psychoaktywne, te legalne i nielegalne, są obecne w życiu młodych ludzi. Naturalną cechą młodości jest poszukiwanie nowych doświadczeń. Ważną rolą rodziców jest, aby zminimalizować ryzyko, że doświadczenia te będą dla młodego człowieka niebezpieczne. Jak to zrobić? Warto z dzieckiem rozmawiać. Do takiej rozmowy warto się jednak przygotować. Poznaj kilka podstawowych zasad, aby odbyć taką rozmowę. 

  1. Dobierz odpowiedni moment i zadbaj o atmosferę: Nie traktuj tego rodzaju rozmowy jako konfrontacji, pojedynku, albo rozprawy sądowej, ale jako okazję do budowania zaufania. Wybierz spokojny moment, gdy obie strony mają czas, a atmosfera sprzyja rozmowie. 
  2. Zdobądź odpowiednią wiedzę: Przed rozpoczęciem rozmowy zapoznaj się z informacjami na temat różnych substancji psychoaktywnych, ich skutków i zagrożeń. Wiedza ta pozwoli ci bardziej świadomie odpowiadać na ewentualne pytania dziecka.
  3. Bądź szczery: Podczas rozmowy z dzieckiem, bądź szczery i otwarty. Nie wymyślaj argumentów niemających poparcia w faktach. 
  4. Rozwijaj asertywność i poczucie własnej wartości: Podkreśl znaczenie asertywności i umiejętności odmawiania. Dziecko powinno wiedzieć, że ma prawo podejmować świadome decyzje dotyczące swojego zdrowia i życia. Pomóż mu rozwijać poczucie własnej wartości, niezależne od wpływu rówieśników.
  5. Omawiaj konsekwencje, ale i pokazuj alternatywy: Przedstaw dziecku konsekwencje prawne i zdrowotne związane z używaniem np. narkotyków. Przed rozmową zastanów się także nad tym, które z argumentów mogłyby niechcący zachęcić dziecko do sięgnięcia po substancje psychoaktywne. Nie demonizuj, ale informuj. Ważniejsze jednak od mówienia o konsekwencjach pokaż dziecku alternatywy. Wspieraj jego pasje, zainteresowania, pomagają odkrywać radość życia bez sięgania po niebezpieczne substancje. 
  6. Nie bój się sięgnąć po pomoc. W naszych materiałach wielokrotnie informowaliśmy, gdzie warto się zwrócić o pomoc w tematach problemów wychowawczych. Jednym z takich miejsc jest choćby Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Mysłowicach