fot.nadesł.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podpisały w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowę umożliwiającą finansowanie zakupu autobusów nowej generacji dla polskich miast uczestniczących w programie „Bezemisyjny transport publiczny”. Możliwością uzyskania dofinansowania na zakup elektrycznych pojazdów zainteresowana jest m.in. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Na mocy podpisanej jeszcze pod koniec zeszłego roku umowy, Górnośląsko- Zagłębiowska Metropolia zobowiązała się do przeprowadzenia testów dostarczonych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, autobusów elektrycznych wraz z potrzebną do ich użytku infrastrukturą. Dodatkowo Metropolia kupi dostarczone przez NCBR pojazdy.

O tym ile autobusów elektrycznych ostatecznie zostanie zakupionych, zdecyduje skala bezzwrotnego dofinansowania. Jeśli Metropolia nie uzyska dodatkowego finansowania, zakupi jeden autobus, jeśli wyniesie ono co najmniej 60 proc. – 65 sztuk, a jeśli co najmniej 85 proc. – 300 sztuk – informuje Rafał Kurowski, Dyrektor Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii

Miasta będą one mogły się starać o nawet 100% dofinansowanie zakupu pojazdów. Pojazdy mają zostać dostarczone do końca 2023 roku.

W ramach programu „Bezemisyjny transport publiczny” Narodowe Centrum Badań i Rozwoju współpracuje już z 26 samorządami z całej Polski. Na innowacyjne i przyjazne dla mieszkańców rozwiązania w transporcie publicznym stawiają m.in. gminy zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Program Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, agencji wykonawczej Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jest realizowany w nowatorskiej formule partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów – w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego. Innowacyjne podejście umożliwi stworzenie, zakup i zasilenie floty kilkudziesięciu polskich miast nawet ponad 1000 autobusów nowej generacji.