W Przedszkolu nr 15 przeprowadzono projekt „Twórczy – kreatywny przedszkolak”. Przez tydzień dzieci przekonywały się o tym, że brak zabawek nie oznacza braku zabawy, a wręcz odwrotnie. Radości było mnóstwo.

Głównymi odbiorcami były dzieci, ale projekt wymagał również dużego zaangażowania rodziców i nauczycieli.

– Rodzice spisali się super – zgromadzili mnóstwo materiałów do twórczego działania: kartony, pudełka, opakowania, korki, taśmy, kleje, guziki, folie bąbelkowe, sznurki, tasiemki i inne – informuje Magdalena Palka, nauczycielka z Przedszkola nr 15.

Pierwszy dzień projektu przywitał dzieci w zupełnie nowej rzeczywistości, rzeczywistości bez gotowych zabawek. Nauczycielki rozmawiały z maluchami o tym, jak poradzić sobie w takiej sytuacji, jak można zrobić coś z niczego. Był to dzień inspiracji. Drugiego dnia pod hasłem przewodnim „Coś z niczego” przedszkolaki ćwiczyły twórcze działania.

– Dzieci już wiedzą, że bawimy się tylko tym, co stworzymy. Wbrew pozorom nie jest to takie łatwe – nauczyciele pomagają, a maluszki połączone z grupą starszaków mogą czerpać inspiracje od starszych kolegów – mówi Magdalena Palka.

Trzeciego dnia pod hasłem „W świecie innowacyjnych zabawek” do pracy zaangażowano rodziców, którzy wspólnie z dziećmi wykonali w domach piękne i pomysłowe zabawki. Czwartego dnia przedszkolaki rywalizowały ze sobą. Wygrywała grupa, która wymyśliła i wykonała najciekawszą zabawkę. Najstarsze „Kubusie Puchatki” zrobiły rakietę, „Tygryski” pociąg, a najmłodsze „Kangurki” staw i akcesoria do wędkowania. Ostatniego, piątego dnia projektu, pod hasłem „Kreatywna skrzynia” podsumowano kilkudniową zabawę. Każda z grup ozdabiała skrzynię, w której zgromadzono wszystkie wykonane zabawki.

– Ta skrzynia towarzyszyć nam będzie do końca roku szkolnego. Zawsze można coś z niej wyjąć, ulepszyć, coś ciekawego dodać. To był ciekawy tydzień. Dzieci potrafiły sobie znakomicie organizować czas, ich pomysłowość jest zadziwiająca. Zapraszamy na naszego Facebooka na ciekawą fotorelację – zachęca Magdalena Palka.

Idea projektu przedszkola bez zabawek narodziła się w jednej z placówek w Bawarii. Miał on na celu przeciwdziałanie uzależnieniom wieku dziecięcego, np. od komputera czy telewizji. Ważnym aspektem projektu jest też rozwijanie kreatywności u dzieci.