Osoby rozpoczynające działalność gospodarcza na terenie Katowic, Mysłowic i Piekar Śląskich do końca czerwca mogą testować nową usługę fiskusa – Asystent Podatnika. Każdy mikroprzedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą będzie mógł u asystenta podatnika uzyskać kompleksowe informacje na temat przepisów prawa podatkowego, terminów podatkowych, a także uzyskać pomoc przy elektronicznym wysyłaniu dokumentów do urzędu skarbowego.
U Asystenta przedsiębiorca uzyska także informacje spoza zakresu działania urzędu skarbowego, ale dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności ubezpieczeń społecznych oraz podatku akcyzowego.
– Instytucje asystenta podatnika przewiduje ustawa o Administracji Podatkowej, nad którą aktualnie trwają prace w sejmie. Już teraz nową usługę mogą przetestować mikroprzedsiębiorcy rozpoczynający swój biznes w jednym z trzech śląskich miast – Katowicach, Piekarach Śląskich i Mysłowicach. Asystenta Podatnika wyznacza naczelnik urzędu skarbowego właściwego w sprawach podatku dochodowego w terminie trzech dni roboczych od dnia otrzymania wniosku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej jako mikroprzedsiębiorca. Docelowo Asystent Podatnika będzie realizował swoje zadania przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania numeru identyfikacji podatkowej – informuje Agnieszka Patałąg kierownik działu obsługi bezpośredniej Urząd Skarbowy w Mysłowicach.
Obsługa podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą obejmować ma przede wszystkim przekazanie informacji na temat przepisów prawa podatkowego (m.in. dotyczących zakładanie działalności gospodarczej, formy opodatkowania, kas fiskalnych oraz wydawania zaświadczeń), uprawnień przysługujących podatnikom, elektronicznej formy przesyłania deklaracji podatkowych i elektronicznego kontaktu z urzędem skarbowym, a także informacji spoza zakresu działania urzędu skarbowego – dotyczących ubezpieczeń społecznych, najczęstszych wątpliwości dotyczących podatku akcyzowego (np. formalności związane ze sprowadzeniem samochodów z zagranicy).
Czynności wykonywane przez Asystenta Podatnika nie będą stanowiły doradztwa podatkowego. Dlatego wsparcie udzielane przez asystenta podatnika, nie będzie obejmować sporządzania pism i opinii, prowadzenia ksiąg rachunkowych, podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych, sporządzania zeznań i deklaracji podatkowych, a także reprezentowania podatnika w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień oraz innych aktów administracyjnych.
Dodatkowe informacje można uzyskać w Urzędzie Skarbowym w Mysłowicach dzwoniąc pod numer telefonu: 32 317 23 42 u pani Joanny Zobek i Aleksandry Lorenc lub 32 317 23 39 u pani Agnieszki Stanuch, bądź na stronie internetowej Urzędu: www.isnet.katowice.pl/us/2421 w zakładce „Asystent Podatnika w Urzędzie Skarbowym w Mysłowicach”