fot. iTVM

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mysłowicach podsumowało efekty projektu „Europejskie staże zawodowe mysłowickich uczniów – szansą na rynku pracy”, dzięki któremu 55 uczniów szkoły wyjechało na staże zagraniczne do Grenady w Hiszpanii oraz Martiny Franci we Włoszech. Założenia projektu zostały przedstawione podczas konferencji, która odbyła się 6 czerwca w siedzibie placówki.

– Dziękuję wszystkim, którzy byli zaangażowani w przygotowanie i realizację projektu. Podziękowania dla koordynatora projektu pana Ireneusza Wróbla, całej kadry kierowniczej, wicedyrektorów, kierowników szkolenia praktycznego, nauczycieli języków obcych zawodowych i opiekunów-nauczycieli, którzy z młodzieżą wyjechali – podziękowała podczas konferencji Ewa Zając, dyrektorka Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mysłowicach.

Projekt był poprzedzony rekrutacją, podczas której komisja wyłoniła grupę 55 uczniów zakwalifikowanych do bezpośredniego udziału w stażach. 30 uczniów zdobywało doświadczenie w hiszpańskiej Grenadzie w zawodzie informatyka, hotelarza, organizacji turystyki oraz żywienia i usług gastronomicznych. Natomiast w południowych Włoszech praktykę odbywali logistycy, ekonomiści, mechatronicy, elektrycy i technicy pojazdów samochodowych. Na 4-tygodniowy staż uczniowie pod opieką nauczycieli wyjechali w połowie października. Jak podsumowują ten czas?

– Cała nasza grupa była bardzo dobrze dobrana i przygotowana. Podczas praktyk robiliśmy strony internetowe i obrabialiśmy filmy w programach komputerowych – informuje Jakub Boroń kształcący się jako technik informatyk.

– Jestem na kierunku turystyki, więc podczas praktyk miałam możliwość organizowania wycieczek dla różnych grup – nie tylko z Polski, ale również z Hiszpanii, Włoch czy Rumunii. Była to okazja do poprawy naszych umiejętności w robieniu planów wycieczek, kalkulacji i całej organizacji – mówi Agata Jaromin kształcąca się jako technik organizacji turystyki.

– Jako technik ekonomista podczas stażu wypełniałam faktury czy braki w dokumentach magazynowych, a także uporządkowywaliśmy sprawy archiwalne – wymienia Martyna Musioł kształcąca się jako technik ekonomista.

– Za to ja, jako logistyk, sprawdzałem stany magazynowe, wykładałem kody kreskowe i towary na półkach – podsumowuje swój staż Adrian Jamrozy, przyszły technik logistyk.

Hiszpańskim partnerem projektu był MEP Europrojects Granada S.L. z Granady, a partnerem włoskim Cultura E Dintorini z miejscowości Martina Franca. Obie instytucje posiadają duże doświadczenie w realizacji międzynarodowych projektów.

– To kolejny raz, gdy uczniowie CKZiU mogli odbyć 4-tygodniowe praktyki zawodowe w zagranicznych firmach. To ogromna szansa, by skonfrontować swoją wiedzę i umiejętności zawodowe z wymaganiami stawianymi przez zagranicznych pracodawców, ale również możliwość podniesienia swoich kompetencji językowych – wyjaśnia Ewa Zając.

Głównym celem projektu jest wsparcie uczniów w nauce danego zawodu i poznanie języka branżowego. Tego rodzaju doświadczenia zwiększają szanse młodzieży na znalezienie pracy po zakończonym procesie edukacji. Doświadczenie i umiejętności zawodowe zdobyte za granicą zostały potwierdzone certyfikatem oraz dokumentem Europass – Mobilność. Natomiast kwestie nabywania umiejętności zawodowych dla młodzieży to jedno, ale jak podkreślają uczniowie CKZiU, miesiąc stażu poza domem przede wszystkim ich usamodzielnił, a także umożliwił poznanie kultury i historii kraju, w którym pracowali.

Projekt „Europejskie staże zawodowe mysłowickich uczniów – szansą na rynku pracy” został sfinansowany ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Erasmus+” w kwocie 149 178 euro.

Podczas konferencji podsumowującej staże zagraniczne ogłoszono także wyniki konkursu „Erasmus w moich oczach. Mój wyjazd – moja relacja”, który polegał na przygotowaniu filmu lub prezentacji multimedialnej. I miejsce otrzymał Bartłomiej Rzońca, II miejsce zespołowo zdobyły Oliwia Kotara i Konstancja Wojtoń, a III miejsce ex aequo zespół: Julia Urbańczyk i Michał Grodziński oraz Patrycja Krupowicz.