Tramwaje Śląskie rozstrzygnęły przetarg na przygotowanie projektu modernizacji biegnącej przez Mysłowice linii tramwajowej nr 14 oraz odnowienia znajdujących się w jej ciągu ulic. Po zakończeniu gruntownego remontu torowiska możliwe będzie wykonanie kompleksowego remontu biegnących wzdłuż niego ulic i chodników.
[KGVID width=”640″ height=”360″]http://w.itvm.pl/2016/06/tramwaje-sl.mp4[/KGVID]
Współpraca Mysłowic z Tramwajami Śląskimi
Choć przetarg został ogłoszony i przeprowadzony przez spółkę Tramwaje Śląskie, zamawiającym jest także miasto Mysłowice. Stało się tak na mocy zawartego przed rokiem przez oba podmioty porozumienia. Z wyłonionym wykonawcą zostaną zawarte odrębne umowy przez każdego z zamawiających.
– Zamówienie, którego rozstrzygnięcie miało miejsce 7 czerwca dotyczy zarówno projektu przebudowy torowiska jak i przebudowy dróg. Udział w kosztach to ok. 50/50. Oznacza to, że miasto Mysłowice zapłaci ok. 250 tys. złotych, pozostałą kwotę Tramwaje Śląskie – mówi Kamila Szal, rzecznik prasowy UM Mysłowice.
Ogłoszony na początku kwietnia przetarg wygrała firma NJN Kłosek Damian z Knurowa. Jest to jedna z dziewięciu firm, która zgłosiła swoją ofertę. Wykonanie kompleksowego projektu to cena ponad pół miliona złotych – jak wspomniała rzecznik mysłowickiego magistratu, połowę zapłaci miasto i połowę tramwajowa spółka.
Umowny termin wykonania projektu to data 30.06.2017 roku.
Lata oczekiwań
Dokumentacja projektowa jest niezbędna do podjęcia zaplanowanych przez spółkę prac modernizacyjnych torów ciągnących się przez ulice: Bytomska, Starokościelna, Szymanowskiego oraz Powstańców w Mysłowicach. Wykonanie inwestycji na podstawie zwycięskiego projektu otworzy drogę do przeprowadzenia remontu tychże ulic. Przez wielu mieszkańców od dawna wyczekiwany remont drogi na ulicy Bytomskiej nie był zasadny bez wcześniejszego odnowienia torowiska. Gdyby miasto najpierw wydało pieniądze na odnowienie drogi i chodników, które następnie zostałyby uszkodzone podczas remontu torów, były by to pieniądze wyrzucone w błoto.
Modernizacja torowiska wraz z infrastrukturą
Przedmiotem rozstrzygniętego 7 czerwca przetargu jest przygotowanie dokumentacji pod modernizację 2,5-kilometrowego odcinka. Specyfikacja określała, że projekt modernizacji ma być tak przygotowany, że po jej przeprowadzeniu torowisko tramwajowe powinno być maksymalne wytłumione z wibracji, drgań i hałasu. Konstrukcja torowiska ma zapewniać jego trwałość i bezpieczne użytkowanie przez minimum 30 lat dla podbudowy w postaci płyty betonowej i 15 lat dla nawierzchni stalowej. Modernizacja torowiska to także modernizacja znajdujących się w jego ciągu przystanków. Perony przystankowe mają być wyposażone w wiaty z gablotami oraz w stojaki na rowery.
– Dokumentacja projektowa dotyczyć ma również przebudowy ulic w zakresie przebudowy wszystkich elementów pasa drogowego m.in. jezdni, chodników, zjazdów indywidualnych i publicznych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych oraz miejsc postojowych dla samochodów, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, oświetlenia ulicznego, odwodnienia, zabezpieczenia urządzeń obcych wraz ze skrzyżowaniami – mówi Szal.
Remonty ulic
Choć kierowcy przede wszystkim skarżyli się na stan ulicy Bytomskiej, remontem zostaną objęte także inne odcinki dróg. Projekt techniczny został przygotowany na kompleksową modernizację następujących odcinków: ulicy Powstańców na odcinku od pętli tramwajowej 14 i 26 do ul. Karola Szymanowskiego; ulicy Karola Szymanowskiego od Plac Wolności do Krakowskiej wraz ze skrzyżowaniem z ulicą Krakowską (DK79)-Towarową-Starokościelną–Szymanowskiego; ulicy Starokościelnej od Krakowskiej do Matejki oraz Bytomskiej od Matejki do Bernarda Świerczyny.
Kłopotliwe skrzyżowanie
Projektanci zajmą się także opracowaniem przebudowy jednego z najbardziej kłopotliwych skrzyżowań w mieście – miejsca, gdzie zbiegają się ulice Krakowska (DK79), Towarowa, Starokościelna oraz ulica Karola Szymanowskiego. Mają rok, by ustalić, czy w tym miejscu może powstać rondo, czy inna forma skrzyżowania dróg, tak by była ona bezpieczna zarówno dla kierowców samochodów, zatrzymujących się tam autobusów i tramwajów.
Po projekcie remont
Opracowana w ramach zamówienia dokumentacja projektowa będzie w następstwie podstawą wyłonienia wykonawcy robót budowlanych. Porozumienie zawarte przez Mysłowice z Tramwajami Śląskimi obejmuje nie tylko wykonanie projektu, ale też współpracę na etapie realizacji inwestycji. Szacowany koszt inwestycji wynosi ok. 30 mln zł.
[interaction id=”575fce22245d112613602118″]