„Odpowiedzialny sprzedawca” – to hasło V edycji ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Pozory mylą, dowód nie”, realizowanej przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie we współpracy z Komendą Główną Policji. Celem tegorocznej odsłony programu jest niezmiennie edukacja sprzedawców w obszarze odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu. Ruszyła już internetowa platforma edukacyjna, z której można skorzystać w ramach kampanii.
„Pozory mylą, dowód nie” to ogólnopolska kampania realizowana od 2009 roku. Jej celem jest zapobieganie sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia. Dotychczasowe działania prowadzone w ramach tej kampanii zaowocowały wyraźną zmianą podejścia Polaków do zjawiska sprzedaży alkoholu niepełnoletnim. Zmniejszyło się przyzwolenie społeczne na sprzedaż alkoholu dzieciom, a zwiększyła świadomość zagrożeń wynikających z dostępu niepełnoletniej młodzieży do alkoholu.

Szczególnie trudne zadanie stoi przed sprzedawcami. Są oni świadomi spoczywającej na nich odpowiedzialności oraz konsekwencji prawnych wynikających ze sprzedaży alkoholu niepełnoletniemu. Jednocześnie prawidłowa identyfikacja wieku osoby kupującej może rodzić trudności, a techniki asertywnego odmawiania często nie są najmocniejszą stroną sprzedawcy.

Platforma szkoleniowa „Odpowiedzialny sprzedawca”, dostępna pod adresem http://www.odpowiedzialnysprzedawca.pl , to uniwersalne i szeroko dostępne narzędzie e-learningowe, za pomocą którego pracownicy sklepów mogą sprawdzić swoją wiedzę oraz zweryfikować umiejętności z zakresu asertywnego odmawiania sprzedaży alkoholu osobom nieuprawnionym do jego zakupu. Platforma e-learningowa jest całkowicie bezpłatna i dostępna dla wszystkich zainteresowanych – zarówno sprzedawców zatrudnionych w małych, prywatnych sklepach, jak i dużych sieciach handlowych.

Mysłowiccy stróże prawa włączyli się do V edycji ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Pozory mylą, dowód nie”. Podczas służby obchodowej, dzielnicowi rozmawiali z pracownikami oraz właścicielami punktów dystrybucji wyrobów alkoholowych o potrzebie ograniczenia ich dostępności małoletnim.

Podczas wizyt w placówkach handlowych i lokalach gastronomicznych gdzie jest prowadzona sprzedaż alkoholu, uświadamiano sprzedających alkohol o zagrożeniach wynikających z dostępu niepełnoletniej młodzieży do alkoholu. Przypominano również o spoczywającej na nich odpowiedzialności oraz konsekwencjach prawnych wynikających ze sprzedaży alkoholu niepełnoletnim. Wręczono ulotki informacyjne o trwającej kampanii oraz możliwości uczestnictwa w bezpłatnym szkoleniu, podnoszącym kwalifikacje sprzedawców w obszarze asertywnych zachowań dotyczących odmowy sprzedaży alkoholu osobom nieletnim.

Podczas przeprowadzanych rozmów nawiązywano również do założeń kampanii „Nie reagujesz – akceptujesz!” promującej pożądane społecznie reakcje świadków na bezprawne zachowania, które i w przypadku sprzedaży alkoholu małoletnim zdecydowanie przyczyniłyby się do ograniczenia skali zjawiska.