Lato jest tradycyjnie porą roku, podczas której możemy zaobserwować wzmożone działania drogowców. Długie dni i ciepła pogoda sprzyjają remontom i przebudową dróg oraz chodników. W Mysłowicach obecnie realizowane są inwestycje w różnych rejonach miasta, mimo to urzędnicy już przygotowują się do jesiennych i przyszłorocznych remontów
Zakończenie rozbudowy mysłowickiego węzła na A-4
Po kilku miesiącach prac zakończyła się rozbudowa mysłowickiego węzła autostrady A-4 na poziomie ulicy Obrzeżnej Zachodniej. Wcześniej zjazd na Katowice i Kraków znajdował się tylko po jednej stronie ulicy Obrzeżnej Zachodniej. Celem rozbudowy węzła Mysłowice było zapewnienie pełnego skomunikowania autostrady A-4 Katowice-Kraków z dwujezdniową drogą łączącą dzielnicę Brzezinka z centrum Mysłowic.
W ramach inwestycji przebudowano skrzyżowanie na łącznicy relacji Katowice-Mysłowice z ulicą Obrzeżna Zachodnią po południowej stronie autostrady, wybudowano rondo po północnej stronie A-4, a także wybudowano oświetlenie (zarówno ronda, skrzyżowania po południowej stronie, jak i jezdni głównych) i mocno krytykowaną przez mysłowiczan sygnalizację świetlną.
Przy okazji prac podjętych przy budowie węzła, mysłowicki magistrat zrealizował kolejny etap przebudowy ulicy Obrzeżnej Zachodniej, tak by użytkowanie tej ulicy było bardziej komfortowe dla kierowców. Były to dwa odcinki. Pierwszy z nich to ten od wiaduktu nad torami kolejowymi w pobliżu ulicy Stadionowej, do zjazdu na autostradę A-4. Kolejny to fragment od granicy węzła z autostradą A-4 do ulicy Pukowca.
Nowe ronda przy Quick Parku
Na odcinku ulicy Obrzeżnej Północnej miała miejsce przebudowa drogi w kierunku Sosnowca. W lipcu drogowcy położyli nowy asfalt, wybudowali chodniki oraz rondo umożliwiające szybki i bezpieczny zjazd do galerii handlowej. Powstały również przejścia dla pieszych, oświetlenie ledowe oraz zaktualizowano sterowniki sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Katowickiej z Bończyka. – Zamknięcie ulicy Obrzeżnej Północnej pozwoliło nam przyśpieszyć te prace. Gdyby roboty było prowadzone pod ruchem, to na pewno utrudnienia trwałyby o wiele dłużej – mówi Grzegorz Nawrat z firmy Romus Katowice. Po tym etapie prac znacznie poprawił się stan nawierzchni na odnowionym odcinku Obrzeżnej Północnej. Jednak wiele osób zwraca uwagę na poważny problem tzw. „wąskiego gardła”, czyli wiaduktu PKP, którego konstrukcja wymusza ruch wahadłowy. Po otwarciu galerii, natężenie ruchu będzie większe, a przez słabą przepustowość wiaduktu będą tworzyć się korki. Magistrat sygnalizował PKP o problemie, jednak państwowa spółka udzieliła odpowiedzi, że nie planuje zmiany parametrów wiaduktu w ramach swojej inwestycji.
Teraz drogowcy wykonają przebudowę ulicy Katowickiej. Tam także powstanie nowe rondo umożliwiające wjazd na teren Quick Parku, ponadto wybudowany zostanie chodnik, którego brakowało oraz nowe oświetlenie uliczne. By nie zamykać tego strategicznego dla Mysłowic odcinka, drogowcy wybudowali bypass, którym aktualnie odbywa się ruch. Wszelkie prace przy przebudowie układu komunikacyjnego przy nowym centrum handlowym są finansowane przez inwestora Quick Parku.
Stadionowa dla kierowców, cyklistów i rolkarzy
Kierowcy już nie muszą martwić się o stan zawieszenia w swoim samochodzie podczas przejazdu biegnącą przez las ulicą Stadionową. W lipcu zakończył się drugi etap prac – w zeszłym roku kompleksowo odnowiony został fragment do torów kolejowych, a w tym roku wyremontowany został cały pozostały odcinek. Wraz z ulicą Stadionową odnowiony został ciąg pieszo- rowerowy, który został wyłożony kolorową kostką, wydzielającą miejsce dla pieszych i rowerzystów. Drogowcy użyli takiej kostki, że ze ścieżki śmiało też mogą korzystać rolkarze.
Wyremontowane zostały także zatoki autobusowe, a leśne zajazdy zostały oznaczone jako miejsca jedynie dla postoju służb. W pobliżu zakrętu, na którym łączą się ulice Stadionowa z Partyzantów powstało przejście dla pieszych. Odnowiony został ostatni fragment ulicy Partyzantów, przy której powstał chodnik dla pieszych oraz przystanek autobusowy z przestrzenią dla korzystających z komunikacji miejskiej. Piesi przedostaną się do niego teraz bezpiecznie, przez nową zebrę. Drogowcy przeprowadzili także prace na ulicy Huty Rozalii, na którą można zjechać bezpośrednio z Obrzeżnej Zachodniej. Ulica została poszerzona, przebudowany został także znajdujący się przy tej ulicy chodnik. By ulica mogła być szersza konieczne było wycięcie rosnących przy niej drzew.
Jeszcze w tym roku realizowana tam będzie kolejna inwestycja. Urząd Miasta przygotowuje się do budowy energooszędnego, ledowego oświetlenia ulicznego na całym odcinku ulicy Stadionowej.
Remonty średnie
Ostatniego dnia czerwca w Mysłowicach ruszyły remonty średnie dróg. Panowie w pomarańczowych kamizelkach prace rozpoczęli od Dziećkowic, gdzie wymienili spore fragmenty asfaltu na dwóch odcinkach przy ulicy Długiej. Łącznie wyremontowanych przez zwycięzców przetargu ma zostać ponad 20 ulic, ich prace mają potrwać do połowy października. Wartość tej inwestycji to blisko 3 mln zł. – To jest 21 ulic, które zostaną wyremontowane na dłuższych odcinkach, łącznie będzie to prawie 8 km. Firma, która wygrała przetarg do 15 października ma czas na zakończenie swoich prac – mówi Kamila Szal, rzecznik prasowy UM Mysłowice.
Zgodnie z planem, tegoroczne remonty średnie obejmą odcinki następujących ulic: Tysiąclecia Państwa Polskiego od skrzyżowania z Mikołowską do ulicy Jodłowej, Bończyka od Jastruna w kierunku Katowic, Wielkiej Skotnicy od ronda do stacji paliw, Gagarina, Kościelniaka, Mielęckiego, Dzióbka, Morgowską, Hutniczą, Sobieskiego, Pogodną, Brzęczkowicką od Saperów Śląskich – Stoińskiego do Nad Przemszą, Rzemieślniczą, Nowowiejskiego, Robotniczą oraz ulicę Jastruna wraz z remontem skrzyżowania z ulicą Gojawiczyńską, ul. Reja, Murckowską, Aleję Spacerową i ulicę Kopalnianą.
Remonty DW934 i DK79
Pod koniec sierpnia rozpoczęły się prace remontowe nawierzchni jezdni ulic położonych w ciągu drogi krajowej DK79 i drogi wojewódzkiej DW934. Na realizację tego zadania mysłowicki magistrat pozyskał dofinansowanie w wysokości ponad 960 tys. zł z rezerwy subwencji ogólnej budżetu państwa. Całkowita wartość tej inwestycji to blisko 1,8 mln. zł. Inwestycja dotyczy wymiany nawierzchni ulic Gen. Ziętka, Oświęcimskiej, Katowickiej i obejmie odpowiednio odcinki: od ul. Brzęczkowickiej do ul. Reja, od ul. Miarki do ul. Robotniczej oraz ul. Katowicką od ronda drogowego przy stacji paliw (ul. W. Skotnica) do ul.Wyspiańskiego. Prace przewidują również wykonanie remontu chodników przy ulicach: Katowickiej od przejścia podziemnego przy stacji paliw (W. Skotnica) do ul. Wyspiańskiego, Oświęcimskiej na odcinku od ul. Miarki do ul. Robotniczej, Ziętka od posesji 44 do 104, oraz od ul. Brzęczkowickiej do ul. Podgórskiej, a także przy ul. Brzezińskiej od ul. Starowiejskiej do ul. Reja. Oprócz remontu nawierzchni dróg i chodników planuje się m. in. wymianę studzienek ściekowych, montaż barier energochłonnych wzdłuż ul. Katowickiej oraz montaż poręczy ochronnych. Ponadto zostanie wykonany remont miejsc postojowych na ul. Katowickiej oraz wyspy przystankowej przy ul. Ziętka. Zakończenie prac przewiduje się na połowę października.
Jeszcze w tym roku
Magistrat przymierza się do rozpoczęcia kolejnego etapu prac związanych z remontem drogi prowadzącej do szkoły podstawowej w Krasowach. Także kolejnego etapu przebudowy mają się doczekać mieszkańcy ulicy Wybickiego. – W tym roku remont będzie dotyczył odcinka od Ofiar Września do ulicy Sienkiewicza. Od strony ulicy Sienkiewicza wyremontowany zostanie również chodnik. W tym rejonie planujemy jeszcze w tym roku remont ulicy Ofiar Września, będzie to pierwszy etap prac, do ulicy Dygasińskiego – mówi rzecznik magistratu.
W roku przyszłym
W przyszłym roku rozpocznie się długo wyczekiwany przez mieszkańców południa remont ulicy Konopnickiej. W ramach tej wartej ponad 5 mln złotych inwestycji, drogowcy z firmy Eurovia wybudują kolejne w naszym mieście rondo. Magistrat planował, że prace remontowe na Konopnickiej rozpoczną się jeszcze w tym roku, jednak ze względu na to, że przedłużyła się procedura przetargowa, drogowców spotkamy tam dopiero w 2017 roku. Ogłoszony w lutym tego roku przetarg został rozstrzygnięty dopiero w maju, ponieważ jeden z oferentów odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta ostatecznie rację przyznała urzędowi, jednak cała procedura opóźniła proces realizacji inwestycji. Ostatecznie przetarg wygrała firma Eurovia, która odpowiada także za plan przebudowy ulicy, uzyskanie niezbędnych pozwoleń i uzgodnień. Odnowiona ulica będzie miała nie tylko nową nawierzchnię – inwestycja obejmuje także budowę chodnika, zjazdów do posesji oraz ulicznego oświetlenia. Dużym ułatwieniem dla kierowców ma być zwieńczenie ulicy Konopnickiej rondem, w miejscu w którym łączy się z ulicą Laryską.
Po inwestycjach MPWiK
W przyszłym roku mieszkańcy dzielnicy Janów mają doczekać się remontu ostatniego odcinka jednej z najważniejszych dróg w dzielnicy – ulicy Janowskiej. – Po remoncie ulicy Janowskiej, który dotyczył odcinka do ulicy Działkowej, informowaliśmy, że przed nami etap drugi, czyli od ulicy Działkowej do granicy miasta. Jednak aby był on możliwy do zrealizowania konieczna była inwestycja Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji – mówi Kamila Szal. Prace prowadzone przez MPWiK na ulicy Janowskiej mają zakończyć się w listopadzie. Magistrat posiada już projekt przebudowy tego odcinka drogi.
Od inwestycji realizowanych przez MPWiK uzależnione są także inne remonty dróg, które magistrat chciałby rozpocząć jeszcze w tym roku. – Planujemy rozpocząć prace na Maków oraz Krokusów. W tym roku planujemy wejść na ten odcinek, w którym urządzenia podziemne nie wymagają prac renowacyjnych – mówi Szal.