Znowelizowana ustawa „o utrzymaniu czystości i porządku w gminach” wprowadziła nowe zasady gospodarowania odpadami stałymi, dokonując między innymi podziału na nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe. Właściciele nieruchomości zamieszkałych za gospodarowanie odpadami wnoszą opłaty na rzecz Gminy Mysłowice, która w ich imieniu zawiera umowę z przedsiębiorcą uprawnionym do odbioru odpadów i kontroluje prawidłowość jej realizacji.
Inaczej obowiązek gospodarowania odpadami uregulowany został w stosunku do właścicieli nieruchomości niezabudowanych (wszelkiego rodzaju podmioty prowadzące działalność gospodarczą). Właściciele tych nieruchomości obowiązani są we własnym zakresie zawrzeć umowy z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na odbiór odpadów stałych i jemu płacą za ich odbiór. Umowę oraz dowód uiszczenia opłaty za te usługi zobowiązani są okazywać podczas kontroli, do prowadzenia których wyznaczeni zostali strażnicy Straży Miejskiej Mysłowice oraz niektórzy pracownicy Urzędu Miasta Mysłowice.
W wrześniu kontrole takie były kontynuowane. Zespół, w skład którego oprócz strażnika wchodził pracownik Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego, skontrolował kilkanaście firm. W wyniku kontroli stwierdzono, że większość podmiotów nie spełnia wymogów określonych w wydanej na podstawie ustawy „o utrzymaniu czystości i porządku w gminach” uchwale Rady Miasta. Na ogół przy zawieraniu umów zaniżana była ilość wytwarzanych odpadów. Tam gdzie zaniedbania nie były zbyt rażące, właścicielom nieruchomości udzielano pouczeń zobowiązując jednocześnie do zawarcia nowych umów. W przypadku, gdy właściciele nieruchomości nie zawarli umów, stosowano sankcje w postaci mandatów karnych.
W tym miejscu Straż Miejska przypomina właścicielom nieruchomości niezabudowanych o tygodniowych normach wytwarzania odpadów określonych w Uchwale NR XXXVI/684/12 Rady Miasta Mysłowice z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Mysłowice. Normy te ujęte są w ust. 12 § 3, i są następujące :
§ 3 ust.12. Odpady komunalne zebrane na terenie nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy należy gromadzić zgodnie z tygodniowymi normami wytwarzania odpadów określonymi poniżej, nie mniejszymi niż:
1) szkoły wszelkiego typu – 3 l na każdego ucznia, studenta i pracownika,
2) żłobki i przedszkola – 3 l na każde dziecko i pracownika,
3) lokale handlowe i usługowe – 50 l na każde 10m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na lokal,
4) punkty handlowe i usługowe poza lokalem – 30 l na każdego zatrudnionego,
5) lokale gastronomiczne – 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to również miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu,
6) zakłady rzemieślnicze, usługowe i produkcyjne w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych – pojemnik o pojemności 120 l na każdych 10 pracowników,
7) domy opieki, szpitale, internaty, hotele, pensjonaty i inne obiekty zbiorowego zakwaterowania – 20 l na jedno łóżko,
8) ogródki działkowe – 30 l na każdą działkę w okresie sezonu, tj. od 1 marca do 30 listopada,
9) cmentarze – 3 l na każde miejsce pochówku, z wyłączeniem miejsc pochówku ofiar obozów pracy i ofiar wojen oraz cmentarzy zamkniętych, na których nie powstają odpady komunalne.