Jeżeli uda się zrealizować wszystkie zaplanowane projekty, Mysłowice mają szansę pozyskać w nowym rozdaniu unijnym 2014-2020 aż 41 milionów złotych. Z tych środków miasto chce przede wszystkim przeprowadzić inwestycje z zakresu przygotowania do zagospodarowania terenów poprzemysłowych, usuwania azbestu, termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej i mieszkalnych. Urzędnicy zamierzają także aplikować o dofinansowanie budowy mieszkań socjalnych i ścieżek rowerowych w ramach projektu bike&ride.  Środki unijne to potężny zastrzyk pieniędzy, który pozwala zrealizować wiele ważnych dla miasta przedsięwzięć. Poprzedni budżet unijny (lata 2007 – 2013) nie został w pełni wykorzystany przez miasto Mysłowice. Tamten budżet zawierał znaczne środki na modernizacje lokalnych dróg; w czasie kiedy miasta takie jak Jaworzno w pełni wykorzystały tę szansę, Mysłowice nie zajmowały się śmiałymi inwestycjami drogowymi. Z tego powodu pozostały daleko w tyle za innymi śląskimi miastami.
 
Przy budżetach unijnych kluczowy jest rok go poprzedzający oraz pierwsze lata obowiązywania. To właśnie w tym czasie urzędnicy przygotowują projekty, na podstawie których można ubiegać się o wielkie pieniądze. Ostatnie lata unijnego budżetu to w praktyce starania o wykorzystywanie ostatnich, znacznie mniejszych środków.

Dlatego już teraz urzędnicy mysłowickiego magistratu przygotowują szereg śmiałych projektów, na podstawie których będą aplikować o unijne pieniądze. Politycy i unijni dygnitarze nieraz podkreślali, że jest to ostatnie rozdanie, w którym Polsce przypadają tak duże pieniądze. Oznacza to, że zbliżające się rozdanie to ostatnia możliwość, kiedy Mysłowice mogą rozwinąć skrzydła za sprawą dofinansowanych przez Unię inwestycji.
 
Mysłowice już przygotowały priorytetowe zadania, które mają zostać wykonane przy unijnym wsparciu. Wśród nich jest uzbrojenie pod inwestycje terenów poprzemysłowych. Zwłaszcza przygotowanie do zagospodarowania nieruchomości po KWK „Mysłowice”.

Miasto już w zeszłym roku zawarło porozumienie z Katowickim Holdingiem Węglowym oraz sąsiednimi miastami. Miasta złożyły już stosowny wniosek. Do wyścigu o 2,6 mln zł unijnego dofinansowania razem z władzami Mysłowic stanęły Jaworzno i Sosnowiec. Takie posunięcie to spełnienie wymogu ministerialnego programu, jakim jest partnerstwo ponadlokalne. W tym projekcie liderem i głównym inwestorem będą Mysłowice.

Rewitalizacja kopalni Mysłowice objąć ma zakład A (teren między linią kolejową a ulicą Świerczyny i Bytomską) i zakład B (od torów do ul. Katowickiej, część przykopalnianego osiedla na Piasku – ulice Świerczyny, część Boliny, Stawową, Sobieskiego i Gwarków z Zespołem Szkół Sportowych i teren klubu Górnika 09).

– Z kwoty 2,6 mln złotych mogą zostać wykonane opracowania studium transportowego, koncepcja programowo-przestrzenna dla układu drogowego, system komunikacji tramwajowej oraz centrów przesiadkowych w granicach trzech miast partnerskich oraz dokumentacja środowiskowa. Dotacja sfinansowałaby także promocję projektu – zapowiada Kamila Szal, rzeczniczka mysłowickiego magistratu. 

Rozstrzygnięcie wniosku o przyznaniu dotacji partnerskie miasta poznają najpóźniej pod koniec grudnia br. Jeśli dostaną pieniądze, będą miały 1,5 roku czasu na ich wykorzystanie. 

Ważnym punktem w planie wykorzystania unijnych pieniędzy jest także przeprowadzenie termomodernizacji komunalnych nieruchomości. Ocieplenie i nową elewację mają zyskać: budynek kina „Znicz” w Brzezince, przedszkola nr 1 i 8, szkoły podstawowe nr 10, 14 i 15, a także blok przy ulicy Reja 18a. Miasto przewiduje także pozbycie się szkodliwego azbestu, co należy zaliczyć do działań z zakresu gospodarki odpadami.- W pierwszej kolejności realizowane będą zadania z zakresu termomodernizacji czy usuwania azbestu – informuje Kamila Szal.

W mieście nie brakuje pustostanów, które mają zostać zaadaptowane na mieszkania socjalne. Zgodnie z planem, ma ich być łącznie 25.
Miłośnicy rowerowych wycieczek także skorzystają z unijnych środków. Urzędnicy pracują nad projektem niskoemisyjnego transportu miejskiego „bike&ride”, dotyczącego budowy sieci ścieżek rowerowych. Projekt to nie tylko budowa kilometrów ścieżek, ale także miejsc parkingowych, gdzie zwolennicy dwóch kółek będą mogli zostawić swoje jednoślady  i przesiąść się na autobus lub tramwaj.