fot. pexels.com

Na Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS) pracodawca ma udostępnione informacje o pracownikach, którzy odbywają kwarantannę lub są objęci izolacją. Dane te są potrzebne do wypłaty zasiłku chorobowego.

Osoby skierowane przez sanepid na kwarantannę mają prawo do świadczeń chorobowych: wynagrodzenia za czas choroby, które finansuje pracodawca, albo zasiłku chorobowego. Dotyczy to jednak tych ubezpieczonych, którzy podlegają obowiązkowemu lub dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu, np. w związku z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy prowadzeniem działalności gospodarczej. Świadczenia przysługują także ubezpieczonym, którzy zostali poddani izolacji, w tym izolacji w warunkach domowych.

Decyzja o izolacji – nie musisz mieć papierowego zaświadczenia

Od końca października podstawą wypłaty świadczeń chorobowych osobie poddanej kwarantannie albo izolacji domowej jest informacja w systemie informatycznym Centrum e-Zdrowia (system EWP). ZUS pozyskuje dane z tego systemu i udostępnia je płatnikom składek na ich profilach na portalu PUE ZUS. Dostęp do informacji o kwarantannie lub izolacji na swoim profilu na PUE ZUS ma również ubezpieczony.

– Oznacza to, że osoby skierowane na kwarantannę lub objęte izolacją nie muszą już dostarczać papierowej decyzji sanepidu do ZUS-u lub swojego pracodawcy. Podstawą do wypłaty świadczenia chorobowego jest informacja z systemu EWP. Takie osoby nie muszą też mieć zwolnienia lekarskiego z powodu przebywania w izolacji domowej. Powinny jednak pamiętać o poinformowaniu swojego pracodawcy o przyczynie nieobecności w pracy. Informację tę mogą przekazać np. telefonicznie lub mailowo – informuje Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS-u województwa śląskiego.

Dane o kwarantannach i izolacjach są udostępniane na PUE ZUS odpowiednio w panelu płatnika oraz ubezpieczonego. Znajdują się w specjalnej zakładce Kwarantanna, izolacja domowa. Jest ona widoczna tylko u osób, które zostały objęte kwarantanną lub izolacją domową oraz u płatników składek zatrudniających osoby, u których takie zdarzenie wystąpiło. PUE ZUS jest zasilana danymi z systemu EWP raz dziennie, w godzinach nocnych. Dane dotyczą stanu na dzień poprzedni.

Masz PUE – możesz kontaktować się z ZUS-em z domu

Platforma Usług Elektronicznych to nowoczesne narzędzie, dzięki któremu można załatwiać wszelkie sprawy związane z ubezpieczeniami społecznymi przez internet, bez wychodzenia z biura lub domu, także poza godzinami działania urzędów. Dzięki PUE uzyskamy m.in. informację o naszych świadczeniach i płatnościach w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, a także złożymy wniosek o pomoc w ramach tarczy antykryzysowej. Platforma pozwala również na otrzymywanie indywidualnych odpowiedzi z ZUS-u na zadane wcześniej pytania.
Profil na PUE można założyć m.in. przy pomocy profilu zaufanego oraz bankowości elektronicznej. Wszelkie informacje w tej sprawie znajdują się na stronie internetowej ZUS-u. Jest tam także dostępny film pokazujący, jak założyć profil na PUE. Pomocą służą również pracownicy ZUS-u. Wystarczy zadzwonić na specjalną infolinię: 22 560 16 00.

Informacja prasowa