Na ulicy Towarowej rozpoczęły się prace związane z modernizacją linii tramwajowej nr 14. Są one niezbędne do zakończenia odcinka od ulicy Krakowskiej do Bytomskiej, ze względu na roboty związane z siecią gazowniczą i jej odbiorem, oraz siecią kanalizacyjną. Zmieniła się także organizacja ruchu w ciągu tych ulic.
Do tej pory w zakresie tramwajowym inwestycji na odcinku od ulicy Świerczyny do ul. Zamkowej wykonane zostały prace ziemne. Ułożono podbudowę z betonu cementowego oraz nawierzchnię asfaltobetonową. Na odcinku od ul. Zamkowej do ul. Matejki wykonano roboty ziemne. Z kolei na fragmencie od Matejki do ul. Krakowskiej wykonano prace ziemne i zrealizowano roboty przy podbudowie torowisk z betonu cementowego wraz z nawierzchnią asfaltobetonową.
– Wykonawca przystąpił też na części tej inwestycji do realizacji nawierzchni torowej. Na pętli przy dworcu kolejowym wykonawca zrealizował na razie prace ziemne. Ułożył warstwy podbudowy, w tym tą ostatnią warstwę tłucznia oraz rozpoczął wykonywanie płyty betonowej od strony Przemszy. Wykonane zostały także już fundamenty i posadowione w nich zostały słupy pod przyszłą sieć trakcyjną – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwaje Śląskie S.A.
W związku z pracami na Towarowej zmieniła się organizacja ruchu na tej ulicy. Polega ona na zakazie skrętu w lewo z ulicy Krakowskiej w Towarową oraz braku możliwości dojazdu ulicą Towarową w stronę Krakowskiej. Wyłączona została także obsługa przystanków Mysłowice Bytomska 01 oraz Mysłowice Towarowa 01. Przewidywany czas trwania nowej organizacji ruchu to 31 października 2022 r. W najbliższym czasie planowane są także kolejne zmiany w organizacji ruchu.
– W najbliższym czasie planujemy kolejną zmianę organizacji ruchu. Będzie to zmiana przy kościółku na ul. Bytomskiej. Zorganizowany tam będzie ruch wahadłowy z sygnalizacją świetlną, co pozwoli zakończyć prace na tym terenie. Apelujemy do mieszkańców i do kierowców, którzy korzystają z tego ciągu ulic o ostrożność i zwrócenie uwagi na oznakowanie pionowe i poziome, ponieważ prace na tym terenie przebiegają dynamicznie. Jest to ogromna inwestycja w bardzo skomunikowanym miejscu w naszym mieście – mówi Anna Górny, rzecznik prasowy UM Mysłowice.
Niestety obecne prace na Towarowej nie oznaczają jeszcze rozpoczęcia budowy planowanego w tym miejscu ronda.
– Na tę chwilę roboty na rondzie nie zostaną rozpoczęte. Budowa ronda będzie rozpoczęta po zakończeniu obecnie remontowanych odcinków – wyjaśnia Anna Górny.
Co więcej wykonawca ma już kilka miesięcy opóźnienia. Pierwotnie termin realizacji całej inwestycji został określony na 30 września 2022 roku.
– Oczywiście jest ten termin absolutnie niemożliwy do zrealizowania. Biorąc pod uwagę obiektywne przeszkody, które wpłynęły na realizację prac nasz inżynier kontraktu za zasadne uznał przedłużenie o 66 dni. W związku z czym szykujemy aneks do umowy określający termin realizacji na początek grudnia br. To opóźnienie w stosunku do pierwotnego harmonogramu po części wynika z uwarunkowań niezależnych od wykonawcy, po części z konieczności koordynowania prac w zakresie tramwajowym z innymi robotami na tej inwestycji. Jednak mamy też zastrzeżenia do wykonawcy w stosunku do niewystarczającego zaangażowania sił i środków – dodaje Andrzej Zowada.
Jednak trzeba się będzie liczyć z koniecznością kolejnego przesunięcia terminu i z kolejnymi niespodziankami wynikającymi z budowy w terenie staromiejskim.
Przypomnijmy, że trwająca od sierpnia 2021 roku modernizacja torowiska to wspólna inwestycja spółki Tramwaje Śląskie i miasta. Remont obejmuje przebudowę blisko półtorakilometrowego odcinka linii tramwajowej, która biegnie przez ulice: Bytomską, Starokościelną, Szymanowskiego i Powstańców, pętli przy dworcu PKP i torowiska od pętli w stronę Sosnowca aż do mostu nad Przemszą. Przebudowy doczeka się także uciążliwe dla kierowców skrzyżowanie przy parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa, gdzie powstanie rondo. Na modernizowanym odcinku powstanie dwutorowa linia tramwajowa, przebudowane zostaną podziemne instalacje oraz pozostałe elementy infrastruktury miejskiej.