pixabay.com

Seniorze! Czy jesteś wciąż zapraszany na pokazy handlowe lub bezpłatne badania za pomocą „niezwykłych” wynalazków? Miejski Rzecznik Konsumentów przestrzega! Uważaj na manipulacje i zaawansowane metody marketingowe przedsiębiorców.

W związku z sygnałami, które docierają do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów od mieszkańców naszego miasta o prowadzonych na terenie Mysłowic pokazach handlowych, podczas których oferowane są bezpłatne i bezinwazyjne badania układu krążenia, Rzecznik pragnie zwrócić Państwa uwagę, że podczas pokazów często dochodzi do poważnych nieprawidłowości i naruszeń prawa (przede wszystkim nieuczciwych praktyk handlowych), których ofiarą padają przede wszystkim seniorzy. Wielu przedsiębiorców prowadzi działalność na pograniczu prawa, naganną etycznie lub wręcz przestępczą. Podczas pokazów, prezentacji, wykładów i przy innych okazjach nieuczciwi przedsiębiorcy poddają konsumentów (w tym seniorów) zaawansowanym metodom marketingowym, którym trudno się oprzeć. W rezultacie konsumenci nabywają rzeczy wątpliwej jakości i skuteczności, zazwyczaj za cenę znacznie odbiegającą od ich obiektywnej wartości rynkowej, często zaciągając na ten cel wieloletnie zobowiązania kredytowe.

„Badania” i „diagnoza” układu krążenia są bezpłatne i wykonywane są przez osoby nie będące lekarzami! Przedsiębiorcy zarabiają jednak na „leczeniu”. I tutaj właśnie czyha pułapka, bo pojawia się pokusa, żeby przestraszyć pacjentów – konsumentów, wmówić im chorobę, której w rzeczywistości nie mają i na miejscu zaproponować „leczenie” za pomocą „niezwykłych” wynalazków – analizatorem, przenośnym polem magnetycznym, „medycznymi” fotelami czy lampami. Akcesoria te są może ciekawe, ale raczej nie lecznicze, za to najczęściej bardzo drogie!

Seniorze, uważaj!

  • jeśli idziesz na prezentację, pamiętaj, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający na celu sprzedaż

  • gdy otrzymasz zaproszenie na spotkanie lub bezpłatne badanie, ustal, czy będą na nim oferowane towary lub usługi.

  • uważnie czytaj umowy, nie działaj pod presją czasu.

  • uważaj na „promocje”, wyjątkowe oferty, gdy sprzedawca mówi ci, że musisz podjąć decyzję w tej chwili, bo okazja się nie powtórzy

  • postaraj się konsultować decyzje z kimś bliskim.

  • nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego.

  • nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie, nie zgadzaj się na wizytę w banku ze sprzedawcą.

  • pamiętaj, że na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem masz 14 dni.

  • w razie problemów szukaj pomocy u Miejskiego Rzecznika Konsumentów, ul. Mikołowska 4a, 41-400 Mysłowice tel. 32 222 16 78 bmrk@bmrk.myslowice.pl

Źródło: informacja prasowa