W dniach od 23 do 25 października uczniowie trzecich klas Szkoły Podstawowej nr 6 wzięli udział w warsztatach detektywistycznych, które były uzupełnieniem do lektury G. Kasdepke „Detektyw Pozytywka”. Dzieci pracowały w pięciu zespołach, które na czas spotkania zamieniły się w agencje detektywistyczne.

Wykonując pierwsze zadanie wykazały się inwencją twórczą, nadając pomysłowe nazwy swoim „biurom”. Znajomość lektury została sprawdzona poprzez przygotowany wcześniej test i krzyżówkę. Następnie uczestnicy zajęć wzięli udział w pogadance na temat prawdziwego detektywa, jego cech osobowości, atrybutów oraz zakresu pracy, jaką wykonuje. Każda „agencja” otrzymała słowne zestawy, pomocne w tworzeniu planszy charakteryzującej detektywa, na której uczniowie zostawili swoje odciski palców. Jedną z czynności, jaką wykonuje detektyw, jest zrobienie portretu pamięciowego osoby podejrzanej. W celu sporządzenia takiego portretu uczniom rozdano różne elementy twarzy i przeczytano opis pewnego osobnika, po dopasowaniu w efekcie końcowym okazał się nim sam detektyw Pozytywka.

Kolejne zadania dotyczyły poszukiwania książek. „Mali detektywi” po wskazówkach docierali do odpowiednich tytułów, przy okazji poznając wiele dziecięcych pozycji o tematyce detektywistycznej. Podczas warsztatów dzieci dowiedziały się jak ważne w pracy detektywa są wzrok, słuch, smak, dotyk oraz węch. Był to odpowiedni moment, aby w formie zabawy mogły sprawdzić na ile wyostrzone są ich zmysły. Na koniec wszystkie „agencje” wysłuchały najkrótszej zagadki z książki „Nowe kłopoty detektywa Pozytywki” i wspólnie nad nią debatowały, by po rozwiązaniu zagadki otrzymać zasłużone oznaki detektywa.

Natomiast w Bibliotece Centralnej 24 października odbyła się lekcja biblioteczna dla uczniów z klas II i III Szkoły Podstawowej nr 2 pod hasłem „Witamy w bibliotece!”. W trakcie zajęć dzieci poznały poszczególne etapy drogi książki od pisarza do czytelnika w bibliotece, wysłuchały ciekawych informacji o pracy autora, ilustratora oraz wydawnictwa, drukarni i księgarni, a także dowiedziały się jak funkcjonuje biblioteka i jak można zostać czytelnikiem. Uczniowie z zainteresowaniem zwiedzili poszczególne działy biblioteki oraz obejrzeli zbiory czytelni i wypożyczalni. Nie zabrakło rozmowy o potrzebie szanowania wypożyczanych książek i rymowanek na ten temat.

Po części teoretycznej dzieci bawiły się w zgadywanki literackie – odgadywały prawidłowe tytuły utworów oraz ćwiczyły spostrzegawczość i pamięć w zabawie „Czy mam lepszą pamięć niż Słoń Trąbalski”. Ostatnim elementem zajęć w bibliotece było wykonanie projektu okładki do ulubionej książki. Najbardziej popularny wśród dzieci okazał się „Kot w butach”, powstały też projekty okładek do „Calineczki”, „Kubusia Puchatka” i… biografii Cristiano Ronaldo.