W katowickim Zawodziu trwają prace związane z budową centrum przesiadkowego dla pasażerów komunikacji publicznej. Inwestycję zapoczątkowały badania geologiczne oraz inwentaryzacja okolicznych bloków. Centrum ma powstać do wiosny przyszłego roku.
Prace geologiczne oraz inwentaryzacja mieszkań okolicznych bloków związane są z tym, że budowa centrum wiąże się z koniecznością wykonania głębokich wykopów. W pierwszym etapie wykonawca musi przeprowadzić dogłębne badania gruntu na terenie dzisiejszej pętli tramwajowej, co wiąże się m.in. z wykonaniem odwiertów. Następnie przewidziane są prace przy stabilizacji tego terenu.
W związku z pracami wprowadzono zmiany w organizacji ruchu tramwajów w okolicy pętli. Tramwaje linii nr 7 i 36 oraz wybrane kursy linii nr 14, 15, 20 i 33 są skierowane do zajezdni tramwajowej w Katowicach Zawodziu. Tym samym jadąc w kierunku centrum Katowic tramwaje obsługują przystanek „Zawodzie Pętla” zlokalizowany bezpośrednio przy ul. 1 Maja (przed rozpoczęciem prac był on obsługiwany m.in. przez linie tramwajowe nr: 14, 15 i 20).
– To w sumie niewielka zmiana, dotycząca przede wszystkim pasażerów, którzy rozpoczynają podróż linią 7 lub 36 na pętli Zawodzie, bo będą do tramwaju wsiadać na innym peronie. Zauważą ją także pasażerowie pojedynczych kursów linii jadących od strony Szopienic a kończących się dotąd na pętli, gdyż będą musieli wysiąść z wagonu jakieś 200 metrów wcześniej i przy przesiadce np. na autobus przejść ten krótki odcinek do przystanku autobusowego pieszo – mówi rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A. Andrzej Zowada
Głównym wykonawcą węzła przesiadkowego Zawodzie jest konsorcjum firm ZUE S.A. i Unibep S.A. Budowa centrum przesiadkowego w Zawodziu to jeden z elementów „Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych”. Inwestycja ta jest ważna nie tylko dla mieszkańców Katowic, ale także m.in. Mysłowic – przez Zawodzie codziennie przewijają się tysiące osób, które pracują uczą się lub studiują w Katowicach.